>
SPLIT - Kapetan Jadrolinijinog motornog trajekta Korčula Grgo Dujmović uputio je apel odgovornima u svrhu osiguravanja sigurnosti plovidbe na ulazu u splitsku luku.
- Na ulazu u gradsku luku Split održava se trening jedriličara, u pratnji trenera koji se nalaze u gumenjacima. Njihova zelena bova nalazi se po sredini ulaza. Iz fotografija je vidljivo da na ovaj način ometaju sigurno uplovljavanje i isplovljavanje iz luke - kazuje nam kapetan Grgo Dujmović i nastavlja:
- Sve ovo odvija se "ispod prozora" Lučke kapetanije i Lučke uprave ali nitko od njih ne reagira dok se ne dogodi nesreća, a onda su svi puni pameti - dodaje i kaže da je njegov cilj postizanje i povećanje sigurnosti pri uplovu i isplotu u luci Split, na što je već jednom ozbiljno upozoravao.
Jeste li javili Lučkoj kapetaniji za ovu situaciju?
- Nisam nikome, jer iz iskustva znam da nema koristi, već sam pričekao da se jedriličari maknu i onda sam uplovio u luku. Pitanje je tko im daje dozvolu da treniraju uz postavljene bove na ulazu u luku i jesu li ikoga pitali za dozvolu? Poslije su otišli u luku i produžili prema marini, vjerojatno im je tamo klub - zaključuje Dujmović.
Da je kapetan Dujmović u pravu i da nema koristi govoriti, potvrdio je i odgovor Ministarstva mora, prometa i infrastrukture na ovu temu "Ništa ne može osloboditi zapovjednika ili posadu od propusta!":
Odgovor iz Ministarstva mora, ponavljamo u cijelosti:
- Poštovani, slijedom vašeg upita vezano uz sigurnost plovidbe, ističemo kako se pomorski promet u splitskoj gradskoj luci i splitskom akvatoriju, kao i cijelim područjem nadzora sigurnosti plovidbe hrvatskim dijelom Jadrana regulira temeljem Pomorskog zakonika, u skladu s međunarodnim pravilima o izbjegavanju sudara na moru i odredbama Pravilnika o sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske, kao i načinu i uvjetima obavljanja nadzora i upravljanja pomorskim prometom (NN 79/13, 140/14, 57/15).
Temeljem navedenih akata svaki plovni objekt (neovisno o vrsti, kategoriji, tipu, namjeni ili dužini, što se odnosi i na zapovjednika/voditelja plovnog objekta), dužan je u svakom trenutku savjesno izviđati pomorski promet radi procjene situacije na moru i rizika od sudara te se kretati sigurnosnom brzinom, kako bi se moglo pravovremeno poduzeti pravilnu i djelotvornu radnju izbjegavanja sudara. Ništa što je propisano pravilima o izbjegavanju sudara na moru ne može osloboditi plovni objekt, vlasnika i/ili zapovjednika, kao niti posadu od posljedica bilo kakva propusta u primjeni istih.
Potrebno je istaknuti kako uz redovan nadzor sigurnosti pomorskog prometa, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u djelokrugu Uprave sigurnosti plovidbe te unutar nadležnosti svih lučkih kapetanija i pripadajućih ispostava, a u cilju osiguravanja sigurnosti plovidbe organizira i provodi preventivne, koordinirane aktivnosti pojačanog nadzora pomorskog prometa u sklopu akcije „Sigurne plovidbe“.
Periodičkim provođenjem ovih aktivnosti u vremenu najviše gustoće pomorskog prometa Jadranom, Ministarstvo prema svim sudionicima djeluje preventivno, ukazujući na nužnost poštivanja sigurnosnih propisa i njihovo odgovorno ponašanje, s ciljem smanjenja broja pomorskih nesreća, a samim time i štetnih posljedica za ljudske živote, plovila, imovinu, kao i očuvanje mora i morskog okoliša od onečišćenja - stajalo je u odgovoru Ministarstva mora.
No kapetan Dujmović je doista upozorio na vrijeme, i doslovno je kazao "Kad netko pogine, tek tad će se nešto primijeniti". Ipak, nažalost, poginuo je ribar, a promijenilo se nije ništa.
Prema neslužbenim informacijama koje je objavila Slobodna Dalmacija, gliser koji je u vlasništvu jedne obitelji iz Vinišća pokraj Trogira vozio je 33-godišnjak iz istog mjesta koji radi kao skiper za tvrtku te obitelji.
Pretpostavlja se da je tog jutra gliserom krenuo u Split po turiste koje je trebao pokupiti oko 9 sati te je na udaljenosti od oko 800 metara od Sustipana u pravcu Brača svom silinom naletio na brodicu na kojoj je bio 81-godišnjak.
Prema fotografijama brodice, objavljenim na društvenim mrežama, vidi se da je nalet bio vrlo silovit i da je gliser udario u stražnju lijevu stranu brodice te je preletjevši preko nje doslovno pomeo sve što je našao na putu, pa tako i nesretnog ribara koji je od težine pretrpljenih ozljeda preminuo.
U međuvremenu, Morski HR je više puta objavljivao o suludim manevrima nautičara ispred splitske luke, a pranje ruku od odgovornosti zasigurno neće riješiti problem.
- Trebalo bi napraviti separacijsku zonu kroz Splitska vrata, da se svatko u ovom prolazu drži svoje desne strane. Možda bi tako nešto trebalo napraviti i za ulaz/izlaz u/iz luke Split. Za one koji idu u ACI marinu, trebalo bi usidriti nekoliko bova. Male brodice neka onda idu s jedne strane, a mi onda da neometano možemo prema trajektnoj luci - spomenuo je kao rješenje kapetan Dujmović.
Iz Plovputa doznajemo da oni istog trena mogu postaviti odgovarajuću pomorsku signalizaciju, no oni su operativci na terenu kojima Uprava sigurnosti plovidbe na nalog Lučke uprave najprije trebaju dati nalog i plan kako će to izgledati. Naime, prema Pravilniku o uvjetima i načinu održavanja reda u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora Republike Hrvatske ( NN 72/2021), red u luci provodi tijelo koje upravlja lukom (lučka uprava), a nadzor nad provođenjem reda u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora RH, provodi lučka kapetanija. Pitanje koje postavlja kapetan Dujmović je: "Kako to da navedene službe u Splitu ne rade?"
Sluha za koordiniranu regulaciju prometa ispred splitske luke zasad još nema. S koliko života će se još platiti takav kaos, pitanje je koje je tako u ovom trenutku ostalo bez odgovora. Do tada, kad uplovljavate u i isplovljavate iz splitske luke, čuvajte sebe i druge!
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ:
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev