>
  4 min. čitanja

Memorijalnim ronjenjem na olupinu, obilježena 110. obljetnica potonuća austrougarskog parobroda Baron Gautsch kod Rovinja

Memorijalnim ronjenjem na olupinu, obilježena 110. obljetnica potonuća austrougarskog parobroda Baron Gautsch kod Rovinja
Foto: Ranko Frka i Danijel Frka

ROVINJ - Memorijalnim ronjenjem na olupinu austrougarskog parobroda Baron Gautsch kod Rovinja u utorak 13. kolovoza 2024., obilježena je 110. obljetnica potonuća ovog lijepog putničkog broda, objavio je ronilac, fotograf, ilustrator i autor knjige “Potonulo blago Jadrana”, Danijel Frka.

Naime, prije 110. godina tj. 13. kolovoza 1914., Baron Gautsch, ponos Austrijskog Lloyda, prepun putnika na svojem putu od Boke kotorske preko Malog Lošinja prema Trstu, naišao je na minu u netom položenom austrougarskom minskom polju i potonuo na dubinu od 40 metara.

Plovio je na liniji od Kotora do Trsta

Putnički parobrod Baron Gautsch plovio je na brzoj liniji Dalmacija, koju je održavao Austrijski Lloyd, a sezala je od Trsta do Kotora, s pristajanjem u lukama; Pula, Mali Lošinj, Zadar, Split, Gruž (Dubrovnik) i Herceg Novi. Dakle, bila je to linija, koja je povezivala istočnu obalu Jadrana od sjevera do juga.

Linija Dalmacija uvedena je 1894. godine, a brod Baron Gautsch prometuje od 1908. godine, kada je sagrađen u Dundeeu, u Škotskoj, i ušao u službu Austrijskog Lloyda. Na posljednje putovanje iz Kotora za Trst krenuo je 12. kolovoza 1914., u 12:30 sati. Posljednji je put isplovio iz luke Malog Lošinja sljedećeg dana, 13. kolovoza, u 12:00 sati. Zbog prekrcanosti nije pristao u luci u Puli, u kojoj je inače redovno pristajao, tako da mu je bilo isplovljavanje iz lošinjske luke posljednje isplovljavanje.

Nesreća se dogodila 13. kolovoza 1914. u 14:45 sati. Udario je u podvodnu minu, koju je postavila austrougarska ratna mornarica. Dakle, austrougarski brod stradao je od austrougarske mine...

Brod sa sobom povukao 177 života...

U ovoj najvećoj pomorskoj katastrofi putničkog broda na Jadranu nastradalo je, prema nekim izvorima, čak 177 putnika i članova posade (točan broj nije do danas utvrđen), dok su brodovi ratne mornarice uspjeli spasiti samo 159 ljudi.

- Na zaronu nas je pratila sasvim dobra vidljivost, a Dražen Valerijev, inače organizator ovog jubilarnog zarona i Dusan Dule Orehek, koji već niz godina vodi Potapljaški center Novasub iz Kamnika položili su na gornju palubu prigodni vijenac, kao spomen na sve žrtve. Izuzetno jako cvjetanje mora, kojega su pospješile visoke temperature (na površini smo izmjerili 30, a na 35 m dubine 20 stupnjeva C), ipak nije pokvarilo zaron jer se zadržalo iznad 15 m dubine. Štoviše, na dekompresijskom zastanku nakupine algi koje su su mjehurići plina zarobljeni među vlaknima polako dizali prema površini, poslužile su kao nestvarne kulise za nesvakidašnje fotografije - napisao je Frka.

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Priča o brodu “Baron Gautsch” ili kako je potonuo hrvatski Titanik | | Morski HR
ROVINJ/PULA - Poznatiji kao “hrvatski Titanik” putnički parobrod Baron Gautsch dvije godine poslije Titanika doživio je njegovu sudbinu i to u Jadranskom moru. O tome se kod nas, ali i u svi
POTONULO BLAGO JADRANA Fascinantna knjiga o 75 olupina u Jadranu
Ronilac, autor, fotograf i ilustrator Danijel Frka predstavio je u zagrebačkoj knjižnici Bogdana Ogrizovića svoju novu knjigu “Potonulo blago Jadrana”. Na tragu izuzetno uspješne knjige „Blago Jadrana“, ronilačkog vodiča po olupinama hrvatskog Jadrana, nakon više od desetljeća Frka se odlučio na novi pothvat, novu knjigu posvećenu 75 ronilačkih destinacija. Danijel
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.