>
  9 min. čitanja

MORE KAO "PLAVI DEPONIJ": Koliko je vremena potrebno da se morski otpad razgradi u moru?

MORE KAO "PLAVI DEPONIJ": Koliko je vremena potrebno da se morski otpad razgradi u moru?
Foto: Marijana De Marchi i učenici eko grupe, Pomorske škole Split

Onečišćenje morskoga okoliša promjena je njegovoga stanja uslijed različitih štetnih djelovanja ili izostanka potrebnog djelovanja u cilju njegove zaštite. Upravo se današnje čovječanstvo susreće s posljedicama velikih razmjera morskog onečišćenja. Zbog znanstvenih podataka, ali i primjera drugih ljubitelja mora i njihovih eko akcija, svijest ljudi lagano se „budi“. Na političkim temeljima stvaraju se usmjerenja i pravilnici za buduća postupanja u rješavanju jednog od najvažnijih problema današnjice.

Onečišćenje mora i oceana postaje prioritetan globalni problem. Premda morska prostranstva zauzimaju gotovo 71 % Zemljine površine, onečišćenje je stiglo i do najvećih dubina oceana. Javnost još uvijek većinu problema, poput posljedica onečišćenja, vezuje samo za obalno more, premda su problemi širi, dublji i kompleksniji. Brojni su izvori onečišćenja i ugroze morskih staništa, što se u konačnici odražava na morske ekosustave, ali i na kvalitetu života svih nas. Ljudski (antropogeni) utjecaji presudni su u promjeni njegovoga stanja i pitanje je koliko nas može sagledati širu sliku o ovom zajedničkom problemu.

Negativni utjecaji onečišćenja na mora i oceane

Na oceane, mora i njegove stanovnike štetno djeluju unosi bioloških, kemijskih i fizikalnih tvari te energije, odnosno ispuštanja ili istjecanja tvari u tekućem, plinovitom ili čvrstom stanju, toplina, buka, svjetlost, zračenje, biološko zagađenje virusima, bakterijama, parazitima itd. Izvori onečišćenja morskog okoliša dolaze s kopna (industrijsko onečišćenje, otpadne vode te kućni otpad), putem zraka ili iz zraka (ispuštanjem plinova, poput CO2, koje apsorbiraju mora i oceani), nastaju na samome moru (npr. s brodova u redovnom radu ili zbog nesreća) ili u podmorju i na morskome dnu (bušotine). Mnogi naši otpadni proizvodi završavaju u moru kao vidljivi ili nevidljivi otpadi (kemikalije iz domaćinstva, proizvodi za osobnu higijenu, lijekovi i druge tvari koje ispustimo u odvode i kanalizaciju). Onečišćenje mora nastaje i zbog štetnih posljedica prisutnosti kemikalija (pesticidi, herbicidi, sumporovodik, amonijak itd.), zbog širenja invazivnih organizama i mnogih drugih razloga. Posljedice onečišćenja, posebno u obalnom dijelu mora, odražavaju se na gospodarstvo i javno zdravstvo, a imaju negativne učinke na bioraznolikost, odnosno sveukupnost živućih organizama morskih ekosustava.

Možda bi naši „stari“ mogli reći da danas u moru možete pronaći sve „od igle do lokomotive“. Kroz eko akcije i školska izvannastavna istraživanja podmorja, eko grupa Zdravo more svjedoči da bi bili u pravu, bez obzira na to što za sada lokomotivu nismo pronašli.

Pored domaćeg, Jadran zagađuje i "uvozni" otpad

Kruti otpad koji prevladava u moru razvrstavamo po kategorijama na plastiku, gumu, metal, staklo, odjeću, obrađeno drvo i papir. Otpad nošen morski strujama, valovima i vjetrom iz drugih zemalja (posebno za vrijeme nepovoljnih hidroloških i meteoroloških prilika) predstavlja veliki problem, prvenstveno na području južnog Jadrana, gdje može činiti gotovo 90 % udjela u ukupnoj količini.

Jako puno otpada dolazi nam iz Albanije koja pored urbanih područja u blizini mora i rijeka ima nelegalna odlagališta otpada, a upravljanje otpadom unutar gradova nije na visokoj razini. Takav otpad završava na našoj obali i u podmorju nanoseći nam ogromnu štetu.

70% morskog otpada nalazi se na morskom dnu

Kruti plutajući otpad na moru i otpad naplavljen na obalu relativno se lako može ukloniti za razliku od otpada koji se nalazi u stupcu mora, od površine do dna te na samom dnu. Svjetske procjene ukazuju da se 70% morskog otpada nalazi upravo na morskome dnu! Najveći problem predstavlja plastični otpad i njegovo izvlačenje s velikih dubina jer ni ronioci, ni podvodni dronovi s robotskom rukom ne mogu zaroniti na tako velike dubine!

Svakako je uz preventivu i očuvanje mora potrebno uvesti i nove tehnologije za sustavno uklanjanje otpada s morskog dna. Ako nešto ne vidimo, ne znači da ne postoji, da ne predstavlja ugrozu, prvenstveno za živi svijet mora, a posljedično i za nas same. Pojedinim predmetima potrebna su stoljeća ili tisućljeća kako bi se razgradili, dok se neki nikada neće razgraditi! Otpad stalno nanosi štetu morskome staništu, a nama i budućim generacijama sustavno će stvarati zdravstvenu ugrozu!

Samo 20% morskog otpada nastaje na moru

Od cjelokupnog morskog otpada 20 % nastaje na moru (otpad s brodova, posljedice aktivnosti u ribarstvu, akvakulturi, turizmu…), dok 80 % potječe s kopna (riječnim tokovima iz unutrašnjosti, odvodima i kanalizacijama, oborinskim vodama ili ispiranje kišama, vjetrom s kopna ili ispuhivanje s obale...). Svojim budućim aktivnostima i vi dajte doprinos u očuvanju i obnovi morskog staništa!

Mikrobiološko onečišćenje mora i onečišćenje mora teškim metalima

Osim krupnim otpadom, oceane i mora onečišćujemo i drugim, nama „na oko“, nevidljivima tvarima. Onečišćenje otpadnim (fekalnim) vodama može biti opasno za zdravlje. Tijekom turističke sezone svjedočimo sve većem broju neodgovornog ispuštanja fekalija s brodova i brodica i to u lukama, lučicama i uvalama. Osim s plovila, fekalije se u more unose i komunalnim otpadnim vodama. Crijevni enterokok i Escherichia coli dvije su indikativne bakterije koje se smatraju čimbenicima ugrožavanja ljudskog zdravlja. Temeljem kriterija provode se sustavna istraživanja ovih dvaju pokazatelja i to po posebnim znanstvenim metodama, kako bi se odredila, tj. ocijenila kakvoća mora (RH i članice EU-a). Temeljem broja izoliranih kolonija svakog od ovih dvaju pokazatelja, kakvoća se mora ispitane lokacije opisuje ocjenama izvrsna, dobra, zadovoljavajuća i nezadovoljavajuća.

Hrvatski dio Jadrana po kakvoći među najčišćima u Europi!

Jadransko je more u Europi jedno od zagađenijih krupnim otpadom, dok po kakvoći mora hrvatski dio Jadrana spada u najčišća mora EU-a. U 2023. godini, primjerice, bilo je na visokom trećem mjestu. I dalje trebamo rješavati probleme ispusta s kopna te kažnjavati ispuštanje fekalija s plovila!

Konzumacija morskih organizma poput školjkaša, riba i rakova sa zagađenih i onečišćenih lokacija još je jedan vid ugroze ljudskog zdravlja putem mikrobiološkoga onečišćenja! Osim ispitivanja kvalitete mora, vrše se i ispitivanja mikrobiološkoga zagađenja morskih organizmima, prvenstveno školjkaša zbog njihovog hranjenja filtriranjem mora.

Teški metali u moru se akumuliraju i opasnost su za morske organizme i ljudsko zdravlje

Ljudska aktivnost dovodi i do onečišćenja mora i morskih organizama teškim metalima. Ulaskom u morski ekosustav teški metali u njemu kruže i jedno su od značajnijih zagađenja. Vrlo se često akumuliraju i imaju sposobnost ugradnje u hranidbeni lanac. Koncentracije izrazito toksičnih teških metala poput bakra, kadmija, olova, kroma, žive i nikla očitavaju se mjerenjem u stupcu morske vode, njegovom sedimentu, ali i u tkivu morskih organizmima.

Ovisno o koncentraciji i vremenu izloženosti, teški metali predstavljaju opasnost za morske organizme, a konzumacija takvih organizama može biti štetna za ljudsko zdravlje. Izvor su takvih onečišćenja industrijske otpadne vode, luke, lučice i zrak, a sve kao produkt ljudske aktivnosti. Od izuzetne je važnosti rano otkrivanje i sprječavanje onečišćenja!

Uz onečišćenja izazvana ljudskom djelatnošću, do unosa teških metala u more (npr. otpadne i oborinske vode koje dolaze u kontakt s tlom koje sadrži teške metale) dolazi i zbog kretanja vode u prirodi. Kakav će biti intenzitet kretanja ovisi o nizu čimbenika, prvenstveno klimatskih uvjeta, aktivnosti biološkog sustava i blizini izvora. Toksičnost teških metala ovisi o nekolicini parametara, primjerice koncentraciji, ionskom obliku, koncentraciji ostalih tvari s kojima su u kontaktu i sl.

Negativni utjecaji brodskih ispušnih plinova na klimu i morske ekosustave

Premda se u prirodnom procesu, prije postanka čovjeka, klima mijenjala izmjenom toplih i ledenih doba, danas se opažaju i bilježe jake klimatske promjene upravo uslijed njegovog djelovanja (antropogeno djelovanje). Uz industriju, glavni onečišćivači naše planete ispušnim plinovima sve su vrste cestovnih, željezničkih, pomorskih i zrakoplovnih prometnih sredstava. I njihova onečišćenja plinovima utječu na porast temperature zraka, oceana i mora. Ne poduzmu li se potrebne mjere, negativne učinke onečišćenja priroda neće moći podnijeti te će doći do težih posljedica za ekosustave oceana i mora.

Svake godine Jadransko more toplije za 0,03 °C

I na primjeru Jadranskoga mora možemo uočiti klimatske promjene. Na godišnjoj razini temperatura mora raste za 0,03 °C. Posljednjih desetljeća brojne alohtone invazivne vrste morskih organizama traže ili su već našle nova staništa u Jadranskome moru. Klimatske se promjene, osim u morskom svijetu, osjećaju i na kopnu diljem svijeta (poplave, suše, nagle i intenzivne promjene vremena i sl.). Najveći je uzrok globalnoga zatopljenja ugljikov dioksid koji se oslobađa sagorijevanjem fosilnih goriva (nafte i naftnih derivata, ugljena, plina).

Pomorski promet najveći je morski zagađivač

Ugljikov dioksid, kao i ostale ispušne plinove, apsorbiraju mora i oceani. Pomorski promet jako je veliki zagađivač jer se povećanjem količine brodova znatno povećava emisija ispušnih plinova kao produkt izgaranja goriva unutar brodskih dizel motora. Osim na atmosferu i more, plinovi negativno utječu i na zdravlje ljudi.

S obzirom na to da su posljedice onečišćenja okoliša prisutne, istražuju se načini smanjenja CO2 i u pomorskome prometu. Uvode se nove tehnologije i goriva, ali i pravila. Upravo je Europski parlament 2023. godine izglasao nova pravila o čišćim brodskim gorivima, poput zelenoga metanola. Cilj je Europske unije dekarbonizacija prometa i smanjenje stakleničkih plinova i to do 2030. godine za najmanje 55% u usporedbi s razinama iz 1990. godine. Od 2025. do 2050. godine brodovi će postupno morati smanjivati emisije stakleničkih plinova sve do 80 %. Ovo se odnosi na brodove teže od 5.000 bruto registarskih tona jer su oni odgovorni za 90 % emisija ugljičnoga dioksida u pomorskome prometu.

Do 2030. čišći zrak u lukama

Također, želi se smanjiti i onečišćenje zraka u lukama. Od 2030. godine u velikim lukama Europske unije teretni i putnički brodovi morat će za vrijeme priveza koristiti kopnene izvore za sve potrebe električnom energijom.

Prvi kontejnerski brod na svijetu s pogonom na zeleni metanol preuzet je u rujnu 2023. godine. Flota od 25 ovakvih kontejnerskih brodova s pogonom na zeleno gorivo naručena je za jednog europskog brodara. Ovaj „ugljično neutralni“ brod plovit će vodama Europe.

Marijana De Marchi, prof. ribarsko-nautičke skupine predmeta i mentorica eko grupe Zdravo more, Pomorska škola Split.

PROČITAJTE JOŠ:

Gotovo sav plastični otpad koji završi u moru dolazi s kopna
Između 2011. i 2020. plastični otpad proizveden u 27 država članica Europske unije porastao je za 22 posto po osobi, a plastika u okolišu može ostati nerazgrađena i do 500 godina. Otpad koji nastane na kopnu čini oko 80 posto morskog otpada u Europi od čega je otprilike
VIDEO Limenka na dnu mora - Bačena u sekundi, a raspadat će se sto godina!
Koliko ljudskog otpada ima na dnu mora, svjedočimo nažalost već desetljećima, a Morski HR nerijetko piše o tome. Primjerom to često pokazuju i ronioci, koji, uz ribare, najčešće i najviše očiste morsko dno od otpada. Podmorski istraživač Velimir Vrzić tako je videom ukazao na jedan primjer. - Koliko godina je
Količina smeća u moru je deset puta veća nego prije 20 godina | | Morski HR
Od 1957. znanstvena oprema koja se koristi za mjerenje planktona u Sjevernom Atlantskom oceanu se začepila plastičnim otpadom oko 669 puta. Gotovo sva začepljenja dogodila su se kasnih 90-ih,
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.