>
Dana 31.ožujka. na Facebook grupi "Jadrolinija u srcu" pojavila vijest kako je brod "Lastovo" završio svoj put u Jadrolinji.
Nakon toga prema Ministarstvu i samoj Jadroliniji poslan je dopis za razmatranje ostanka broda u floti koji bi bio potreban (još uvijek prema svojoj brzini i kapacitetu) na liniji za Mali Lošinj. Evo što piše u spomenutom dopisu:
- Poštovani,
obraćam vam se u vezi razmatranja budućnosti broda "Lastovo", koji je dugi niz godina važan dio flote i ključni segment linijskog prijevoza. Javno se pojavila informacija da je definitivno otpisan, sto nije fer.
1.Brod je bio tehnički sposoban i imao je valjane svjedodžbe
U trenutku nesreće, "Lastovo" je posjedovao sve potrebne svjedodžbe izdane od Hrvatskog registra brodova, uključujući Svjedodžbu o klasi, Svjedodžbu o sposobnosti za plovidbu, Svjedodžbu o sigurnosti putničkog broda i Potvrdu upravljanja sigurnošću broda. Ove svjedodžbe potvrđuju da je brod udovoljavao propisanim sigurnosnim standardima. Istekle su u studenom 2024. godine zbog isteka roka, no postoji bojazan da bi njihovo obnavljanje moglo biti ocijenjeno kao preskupo, što bi moglo utjecati na odluku o njegovoj sudbini. Važno je sagledati troškove obnove u kontekstu održavanja ostalih brodova u floti.
2.Brod je redovito održavan i moderniziran
Iako star, kroz godine su provedene brojne nadogradnje i preuređenja, a to je kod Lastova najopsežnije bilo 2004. ali evo ukratko popis:
•1994. – ugradnja novih motora,
•2002. – ugrađen pramčani propeler radi bolje upravljivosti i protočnosti broda
•2004. – Izmijenjena čelična konstrukcija, nova sunčana paluba, tri obnovljena putnička salona.
Održavanje ključnih sustava, uključujući pramčanu rampu, provodilo se redovito tijekom godišnjih remonta.
3. Problemi nisu rezultat konstrukcijskih nedostataka
Sigurnosna i neovisna istraga Ministarstva nije utvrdila kritične konstrukcijske nedostatke koji bi opravdali povlačenje broda iz prometa. Zaključeno je da su glavni uzroci nesreće proceduralni i organizacijski propusti, a ne tehnička neispravnost broda.
4. Implementacija sigurnosnih preporuka
Preporuke iz izvješća ukazuju na mogućnost dodatnog povećanja sigurnosti kroz:
•Ugradnju indikatora i alarma za rampe,
•Povećanje broja i kvalitete VHF komunikacijskih uređaja,
•Općenito bolju evidenciju održavanja i kvarova,
•Jasnije procedure za rukovanje kritičnim sustavima.
Provedbom ovih mjera, brod bi mogao sigurno nastaviti plovidbu.
5. Ekonomska isplativost u odnosu na nabavu novog/polovnog broda
•Nabava novog ili polovnoga broda zahtijevala bi značajna financijska sredstva i moguće dugotrajan proces. I nakon toga neizvjesnu prilagodbu broda eventualnim našim zahtjevima, te prilagodba lukama.
•Ciljano ulaganje u remont "Lastova" moglo bi biti ipak znatno povoljnije rješenje, s obzirom da je brod provjeren na linijama i već dokazan u operativnom smislu •Povlačenje broda moglo bi izazvati moguće poremećaje u linijskom prijevozu, što se djelomično i pokazalo točnim u periodu dok ga nije bilo u prometu.
6. Dosljedna primjena kriterija na sve brodove u floti
U smislu pregleda HRB-a, ako bi se "Lastovo" podvrgavao pojačanoj kontroli i preispitivanju isplativosti, isti kriteriji trebali bi vrijediti i za druge starije brodove, poput Postire (1963.), Premude (1957.), Lošinjanke (1969.), Šoltanke, Pelješčanke (1971.), Sis (1973.).
Troškovi remonta brodova pokazuju da omjer ulaganja i vrijednosti ne bi smio biti jedini kriterij za odluku jer ima dosta primjera gdje vrijednost remonta nadmašuje procijenjenu vrijedost broda, danu od neovisnog vještaka:
•Sis – remont 2025.: 396.821 €, remont 2024. 310.500,00 € procijenjena vrijednost broda: 290.000 €
•Marko Polo – remont 2023.: 1.959.696 €, procijenjena vrijednost broda 1.900.000 €.
•Postira - remont 2024: 434.092,25 €, procijenjana vrijednost broda 275.257,00 €.
•Premuda - remont 2024: 343.517,00 € , procijenjena vrijedost broda 236.645,00 €
Prema sigurnosnoj preporuci AIN05-SR-3/2025, Jadrolinija bi bila dužna osigurati ugradnju svjetlosnih indikatora i zvučnih alarma za oplatna vrata na svim brodovima koji ih nemaju. Isto se ne odnosi samo na "Lastovo", nego bi trebalo vrijediti i za ostale brodove u floti koji bi to trebali imati.
S obzirom na sve navedene činjenice, člank Facebook grupe " Lastovo, trajekt koji živi vječno " koji je ovaj dopis i složio, smatra da bi se trebale razmotriti sve mogućnosti za zadržavanje "Lastova" u floti.
- "Lastovo" se pokazao kao jedan od najpouzdanijih brodova – tijekom svoje eksploatacije nije bilježio česte tehničke kvarove, niti je bio izvan pogona, što ga čini izuzetno isplativim plovilom, za razliku od nekih drugih trajekata koji redovito imaju probleme ili su izvan pogona. Prema dva nedavna neovisna izvješća, incident koji je doveo do tragičnih posljedica nije bio uzrokovan tehničkom neispravnošću, već odstupanjima od standardnih operativnih procedura, što je pod nadzorom i može se spriječiti kroz adekvatnu obuku i jasnije procedure.
Kupnja novijeg ili polovnog broda značajno bi povećala početna ulaganja, više od procijenjenog remonta, dok je "Lastovo" provjeren na linijama i već dokazan u operativnom smislu. Remont postojećeg broda čini se kao optimalna i ekonomski racionalnija opcija, pogotovo jer je obnova klase prema dostupnim informacijama bila u planu. Jedini "Lastovo" za sada može prema propisima održavati liniju 401 Zadar - Mali Lošinj, jer ima potreban propisan kapacitet i brzinu. Vladimir Nazor plovi protivno Ugovoru, Bartol Kašić nema potreban kapacitet, a Sis nikako ne može dostići potrebnu minimalnu brzinu - završava svoj dopis ovaj angažirani građanin.
J.T.
PROČITAJTE JOŠ:
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev