>
Ivana D, jedna od 20 plinskih platformi u vlasništvu naftne kompanije INA od petka 5. prosinca 2020. godine je nestala iz vidokruga. I dok INA uvjerava da nema opasnosti za okoliš, a kako smo doznali, sigurnosni protokoli na platformama doista jesu strogi, postavlja se pitanje: kako je moguće da nestane čitava platforma visine 17 metara iznad mora, usidrena 40 metara do morskog dna i teška više od 300 tona?
S obzirom da je riječ o monopodskom satelitskom objektu bez posade, nitko ne očekuje da je platforma otplutala. Uzimajući u obzir tu činjenicu, kao i to da je u blizini vrlo prometnog plovnog puta baš nitko nije uočio, vjerojatnije je kako je bila oštećena do te mjere, da je i njena stabilnost bila toliko narušena, pa se urušila i potopila na dno.
Tu vjerojatnost ne otklanja ni INA, jer su danas iz te kompanije objavili da šalju podvodnu robotsku ronilicu koju INA i inače koristi za pregled stanja odobalnih eksploatacijskih objekata.
U INA-i smo danas doznali da se vrijednost ovakve platforme procijenjuje na 10-ak milijuna dolara, dok neki mediji te procjene dižu do 15 milijuna. Ipak, u razgovoru sa stručnjakom iz brodogradilišta Viktor Lenac, gdje su izgrađene platforme Ivana B i Ivana D, doznajemo da s istekom njihova roka, danas već zastarjelom tehnologijom i povećanom cijenom održavanja, one danas ne vrijede više no što vrijedi staro željezo.
Na stranicama “Lenca” i danas ćete pronaći karakteristike izgrađenih platformi, ali, daleko je zanimljivije da njihov procijenjeni radni vijek od 20 godina, upravo istječe!
Iz izvora bliskih Viktoru Lencu doznajemo da nabavni kilogram novog čelika košta 6 kuna. Pomnožimo li dakle, ipak nešto manji iznos s 332 tone (kolika je procinjenjena težina platforme), dobit ćemo koliko uistinu vrijedi plovni objekt, kojem upravo istječe rok sigurnog operativnog rada, a to je daleko manje od 10, a pogotovo 15 milijuna dolara, koliko u INA-i procjenjuju generalnu vrijednost ovakve platforme.
Poigramo li se matematikom, i naravno, ukoliko uzmemo u obzir da je naš izvor u pravu (a bit će u pravu ukoliko će INA platformu pronaći na dnu mora), onda bi njena vrijednost bila manja od 2 milijuna kuna, odnosno oko 317 tisuća dolara. No, kako se ne radi o novom, već rabljenom čeliku, vrijednost će biti prilično niža, a to je, složit ćete se, daleko manje od 10 milijuna dolara.
Podsjetimo, u INA-i su priopćili da je uslijed olujnog juga i velikih valova na sjevernom Jadranu tijekom vikenda, u poslijepodnevnim satima u subotu 5. prosinca došlo do gubitka procesne komunikacije i navigacijskog sustava, a potom i vizualnog kontakta s nenastanjenim eksploatacijskim odobalnim objektom Ivana D.
Danas smo pak iz te kompanije doznali da je platforma projektirana da izdrži puno jače nevrijeme nego što je možda bilo ovih dana i tek treba utvrditi što se dogodilo.
Također, INA je službeno priopćila da je posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D obavljen u listopadu ove godine te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad.
Neslužbeno smo iz INA-e doznali da na platformi nije bilo kamera, kojima bi se kroz daljinski nadzor i naknadno pregledavanje snimki vrlo jasno moglo dokazati što se dogodilo u trenutku kolapsa konstrukcije. Ipak, ovu informaciju nam nitko iz te kompanije nije mogao službeno potvrditi, no indikativno je da se cijelo vrijeme govori o gubitku kontakta s platformom, bez detaljnijih informacija. Jedino što znamo je da će se ići u provjeru pri smirivanju vremena, a INA šalje i robote.
Na društvenim mrežama pojavila su se razna teoretiziranja, pa i pitanja osiguranja platforme, odnosno mogućeg odštetnog iznosa. Naravno, sve ovo spada u domenu nagađanja kojima su skloni svi koji ne znaju pravu istinu o objektu koji je, ponovit ćemo još jednom, od listopada ove godine, uredno radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad, a proizveden 2000. godine u Viktoru Lencu s garancijom sigurnog operativnog rada 20 godina. U posljednjem mjesecu navedenog roka, platforma je s prvim jačim jugom nestala iz vidokruga…
Naravno, za bilo kakve zaključke je preuranjeno govoriti i prava istina bi se trebala doznati tek po smirivanju vremena i nakon toga, završetku istrage o ovom događaju.
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ:
INA: “Šaljemo robotsku ronilicu do pozicije platforme!”
DOZNAJEMO Potraga za INA-inom platformom u četvrtak – Ima sigurnosne ventile 50 m ispod dna
INA: “Nestala” nam je platforma u olujnom nevremenu na sjevernom Jadranu
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev