>
NIN – Kad neki mudri autor križaljke zatraži da u tri polja upišete naziv grada u Hrvatskoj, mnogi se dosjete što treba upisati. Ali, što ako neki enigmatičarski genije zatraži da u ta ista tri prazna polja upišete naziv grada u kojemu cijelo ljeto nije izbio niti jedan jedini skandal oko enormne cijene soka u kafiću na plaži ili grada u kojemu crne kronike nisu zabilježile niti jednu tučnjavu bijesnih turista s tipom koji ima sumnjivu koncesiju za iznajmljivanje ležaljki i suncobrana ili grada na čijoj plaži se ne odmarate s pogledom na auspuh automobila nježno parkiranog na metar od mora?!
Ne, nije finta u tome da je sezona očajna i da turista i gostiju nema ni na puškomet. Ako ste zapeli, evo odgovora: Nin!
Kako je Nin uveo red na svoje plaže i javne površine i stiže li iz Nina primjer koji pokazuje da je to moguće izvesti, a da pritom lokalna samouprava nikome ne dodjeljuje, u pravilu kontradiktorne, koncesije na kojima koncesionari masno zarade i za sobom ostave kaos?
– Ovo nema nigdje na Jadranu! Znam to jer me brojne kolege nazivaju raspitujući se kako smo mi to riješili – ne bez zadovoljstva konstatira za Zadarski.hr ninski gradonačelnik Emil Ćurko navodeći brojke koje pokazuju rast ninskog turizma.
– Uspon turističkih rekorda nije nešto što se dogodilo preko noći već je rezultat strpljivog, dugogodišnjeg sustavnog rada na uređenju, obnovi te održavanju svih resursa kao i na pomnoj pripremi svake nadolazeće sezone. Gradska uprava posljednjih 15 godina velik trud ulaže i u uključivanje ostalih dionika u ovaj proces, od podizanja svijesti samih građana, velikoj brizi o čistoći, hortikulturnoj uređenosti, ulaganjem u sveukupan razvoj infrastrukture, educiranjem stanovništva te povećanju životnog standarda kao i adekvatnom brendiranju i promidžbi svih posebnosti koje Grad ima – kaže Ćurko.
A sve je počelo osnivanjem gradskog poduzeća „Nin turizam” prije pet godina:
– Od tada su se znatno poboljšali uvjeti u poslovanju u turizmu, što kroz rad dvije turističke agencije, što kroz ugostiteljsku ponudu koja je dodatno zaposlila i velik broj ljudi. Do osnivanja tvrtke „Nin turizam” došlo je kada smo uočili brojne problemi koji su se pojavili na plažama, od neurednosti do problema pri naplati ili nemogućnosti naplate kod pojedinih koncesionara, narušavanja javnog reda i mira raznim neprimjerenim sadržajima na plažama koji su u potpunosti bili suprotni imidžu destinacije mirnog, obiteljskog turizma kakav je Nin. Poslovanje na plažama od strane koncesionara funkcioniralo je tako da bi se pokupili novci kroz sezonu, a nakon toga bi se Gradu i građanima ostavljali devastirani objekti i okoliš sve do naredne sezone. Osim toga, kako se Nin ubrzano turistički razvijao, stvorila se i potreba za pomnom brigom te sve ranijim i ranijim pripremama za turističku sezonu kako bi se na vrijeme imalo uređene plaže i raznoliku ponudu za sve brojne posjetitelje. Intencija je bila produžiti turističku sezonu odnosno temeljito se pripremati za pred i post sezonu, dok su privatni koncesionari objekte otvarali kad bi nastupila već sama špica sezone – objašnjava „primjer druge vrste” gradonačelnik Ćurko u obilasku legendarnih ninskih pješčanih plaža.
Nije sve, naravno, išlo glatko, privatni koncesionari su vršili pritisak, ali sve je utihnulo nakon što se pokazalo da su gradske tvrtke odjednom počele bilježiti poslovne rezultate koji više nisu dopuštali povratak na staro. Naravno, u Ninu i sada daju tridesetak koncesija za prodaju fritula, kukuruza, palačinki, iznajmljivanje pedalina… One krucijalne, ostale su u rukama komunalaca.
Od osnivanja „Nin turizma” i gradske kapitalne donacije od 390.000 kuna, te otvaranja ureda, caffe bara „Demos“ te fitness dvorane kao i nekoliko plažnih objekata, tvrtka se ubrzano razvija i do 2016. postaje financijski neovisna, pa sve svoje obveze i investicije financira iz vlastitog poslovanja. Brojke pokazuju ovo:
– Ukupan promet tvrtke za 2019. godinu bio je 9,3 milijuna kuna od čega se u proračun slilo 1,2 milijuna kuna što je ogroman skok u odnosu na 231.661 kunu prije toga. Pritom se u državni proračun uplati preko 1,5 milijun za PDV, mirovinsko i zdravstveno osiguranje, porez na dobit i ostala davanja. Sve to ne bi bilo moguće bez dvije ninske gradske tvrtke, „Nin-Turizam” i „Komunalac – Nin”, koje se odličnom organizacijom savršeno nose kako s pripremama tako i ljetnom turističkom špicom, a pritom slovimo kao najurednija i najčišća destinacija na Jadranu, navodi Emil Ćurko.
Neto dobit „Nin turizma” je sa 145.922 kune iz 2016. narasla na 875.369 kuna prošle godine, a u poduzeću je zaposleno svega 12 stalnih radnika, pa se sada planira zaposliti i 4-5 stalnih sezonaca. Prihod od naplate parkinga 2019. godine je prešao tri milijuna kuna, a dnevni parking košta 30 kuna. Na ninskim plažama se trenutno nalazi 170 suncobrana koji se zajedno s četiri ležaljke iznajmljuju za 100 kuna dnevno.
Niti gradonačelnik Emil Ćurko nije to želio ni potvrditi ni demantirati, ali nitko ne bi smio biti iznenađen ako „Nin turizam” samostalno uđe u veliku investiciju i izgradnju prijeko potrebnog gradskog hotela. Ninsko iskustvo pokazuje da ništa nije nemoguće, piše Zadarski.hr.
– Vidjeli ste: svi objekti na našim plažama su unificirani, Grad je kupio sve te drvene kućice, ležaljke, uredio i opremio 15 ugostiteljskih objekata. Ako izuzmemo Turističko naselje Zaton, „Nin turizam” plati više poreza na potrošnju nego svi preostali ninski ugostitelji zajedno! Suncobrane izrađujemo sami, sami ih montiramo i demontiramo kada sezona završi, sami organiziramo parking, postavljanje tuševa, tipskih WC-a, koševa, na plažu Ždrijac smo nasuli 50.000 kubika pijeska, a u suradnji s Ministarstvom turizma planiramo izgraditi odbojkaško igralište za međunarodne utakmice – najavljuje gradonačelnik Ćurko
– Pritisci privatnih koncesionara? Na početku ih je bilo, nisu bili ni bezazleni. Ali, sve je to sada stvar prošlosti jer je u Ninu, u cijelom gradu, stvorena atmosfera u kojoj se nitko više, ma tko da dođe na vlast, ne bi usudio stvari vratiti na ono što je nekad bilo i koncesije prepustiti u privatne ruke. Ne vjerujem da bi naši građani, ali i gosti, takav potez gledali sa simpatijama – uvjeren je gradonačelnik Emil Ćurko.
Predrag Opačić
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev