>
Rastom broja plovila i ljudi na Jadranu, raste i opasnost po sigurnost kupača, ronilaca i ostalih sudionika pomorskog prometa, a nažalost nisu rijetke ni pomorske nesreće. Mnogi se često pitaju kako mogu prijaviti nepravilnosti, a još češći upiti koje dobivamo u redakciji su – kome se uopće obratiti po pitanju sigurnosti na moru. Ljudi su zbunjeni, jer osim poziva na broj hitne službe, malo tko zna nazvati pravi broj. Izvrstan alat koji će svakako ljudima od mora pomoći je Nautički informacijski servis (nIS). Radi se o višejezičnoj besplatnoj aplikaciji za pametne telefone Ministarstva mora, prometa i infrastrukture (MMPI), koja je namijenjena zapovjednicima jahti, voditeljima brodica, ribarima, roniocima, kupačima i drugim osobama koji provode vrijeme uz obalu i na moru.
nIS je razvijen kako bi korisnik aplikacije mogao dati lučkim kapetanijama i drugim službama sigurnosti plovidbe i suzbijanja onečišćenja mora, a posebice službi traganja i spašavanja na moru, bitne i detaljne podatke na jednostavan i brz način, ali i da bi korisniku u svakom trenutku i na svakom mjestu bili lako dostupni podaci bitni za njegovu vlastitu sigurnost na moru i uz obalu.
Primjerice, želite prijaviti opasno glisiranje blizu obale? Nema problema, snimite počinitelja/prekršaj i pošaljite putem aplikacije uz opis događaja. Ne trebate čak ni znati točnu lokaciju, jer će je sustav preko GPS-a povući sam. Ovdje treba napomenuti da morate imati uključenu GPS lokaciju da bi kapetanija mogla otići u postupanje, jer sustav ne prepoznaje opisivanje lokacije. No u slučaju pogibelji ili bilo kakve hitnosti, preko aplikacije možete pozvati upomoć i MRCC centar u Rijeci (Maritime Rescue Coordination Cenre), će vas preko vaše GPS pozicije pronaći odmah.
Ovo je jako važno, jer se opotrebom nIS-a bitno smanjuje vrijeme potrebno za reakciju službi sigurnosti plovidbe kod nezgoda ili drugih izvanrednih događaja na moru, lakše se identificiraju počinitelji pomorskih prekršaja, a korisnici imaju uvijek točan podatak o uvjetima na moru, kontaktima najbližih hitnih javnih usluga, ali i lukama, sidrištima ili slično upravo na onoj lokaciji na kojoj se trenutno nalaze. nIS je osobito korisna aplikacija za one osobe koji se sami odvaže isploviti na more, jer uporabom ove aplikacije na moru nitko nije sam. Aplikacija nIS vam omogućuje da otklonite opasnost po sebe i druge, ali i da dobijete žurnu pomoć kada vam je ona zaista potrebna.
Dodatan osjećaj sigurnosti sudioniku pomorskog prometa dat će i činjenica da sve funkcionira i kada nemate internetski pristup, jer se sadržaj aplikacije učitava na pametni telefon kada imate pristup bežičnom internetu ili wifi mreži, a dostupan vam je kada takve veze nema. Za komunikaciju sa službom traganja i spašavanja na moru, nIS koristi kratke SMS poruke i telefonski poziv na besplatni broj 195 za koje gotovo na svakom djeliću mora imate uslugu mobilnih operatera.
nIS omogućuje pozivanja telefonskog broja za prijavu pogibelji, hitnosti ili sigurnosti 195 MRCC Rijeka uz automatsku dostavu lokacije pozivatelja putem SMS poruke što u bitnome smanjuje vrijeme potrage za unesrećenima, do sada najkvalitetniju vremensku prognozu za pomorce visoke rezolucije (ALADIN) za svaki sat vremena u razdoblju od 72 sata ostvarenu u suradnji s DHMZ-om, mogućnost prijave pomorskog prekršaja ili drugog izvanrednog događaja na moru tekstom, fotografijom, kratkim filmom i lokacijom događaja.
nIS kao aplikacija za nautičku podršku i uzbunjivanje hitnih službi razvijen je u suradnji sa mobilnim operaterima, Državnim hidrometeorološkim zavodom i Hrvatskim hidrografskim institutom.
Uspostava poziva na besplatni broj 195 službe traganja i spašavanja na moru s podatkom o trenutnoj lokaciji
Prijava pomorskog prekršaja (s mogućnošću prilaganja slike ili video snimke)
Vremenska prognoza za pomorce (temperatura zraka, smjer i brzina vjetra, tlak zraka, valovi, naoblaka)
Pravila plovidbe (kategorije: Oprema plovila, Red u lukama i na moru, Izbjegavanje sudara na moru, Zaštita okoliša, Informacije za strane plovne objekte, za ronioce, za plivače, Radio-služba i radio-oglasi, Pomorske oznake)
Kontakti javnih službi (kategorije: Traganje i spašavanje, Lučke kapetanije, Barokomore, Komercijalni spašavatelji imovine, Veleposlanstva i konzulati, Zdravstvene ustanove, Hitne službe, VTS služba, Obalne radio postaje)
Luke i sidrišta (uključuje podatke o marinama, nautičkim sidrištima, benzinskim postajama, graničnim prijelazima)
Svake se godine na moru i u priobalju dogodi nešto više od 1100 nezgoda u koje su uključeni domaći i strani kupači, ronioci, voditelji brodica i jahti, ili pak putnici i posade brodova dok u okvirno 400 slučajeva ove nezgode iziskuju intervencije lučkih kapetanija, Nacionalne središnjice za traganje i spašavanje na moru i drugih hitnih službi. Najviše poziva pogibelji dolazi od strane nautičara tijekom ljetne turističke uslijed povećanog pomorskog prometa plovnih objekata namijenjenih razonodi, sportu i rekreaciji. Nasukanja, sudari i nesposobnost za plovidbu brodica (nestanak goriva, kvar pogonski motor, kormila, problemi sa jedriljem, zapetljaji konopa oko propelera) su glavni uzroci pokretanja intervencija.
Analize pokazuju kako su najčešći uzroci nezgoda na moru nemar za prognostička upozorenja, iznenadne bure ili neverini, nedovoljno nautičko iskustvo i neadekvatna opremljenost brodica i jahti. Značajan broj nezgoda događa se tijekom ljetnih mjeseci kada su najintenzivnije ljudske aktivnosti na moru i uz obalu kada hrvatsku obalu posjećuju domaći i strani turisti, a tijekom zime često svaka pogrešna procjena na moru može biti fatalna.
Aplikacija “Nautički informacijski servis” ili nIS je namijenjena za pametne telefone s Android sustavom, kao i za iPhone mobilne uređaje, te je izrađena u višejezičnoj inačici na hrvatskom, slovenskom, engleskom, njemačkom, talijanskom, francuskom, češkom, slovačkom, poljskom, mađarskom, španjolskom i ruskom jeziku.D.G.
PROČITAJTE JOŠ:
SLUŽBA TRAGANJA I SPAŠAVANJA Jadranska straža koja bdije 24 / 7 / 365
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev