>
Izreka kaže da nevolja nikad ne dolazi sama, a potvrđuje to i najnovija situacija koja opet ima veze s Kinom. Globalni lanac opskrbe na sto je muka jer brodovi u kineskim vodama nestaju iz sustava za praćenje industrije.
Kina se posljednjih nekoliko godina sve više izolira od ostatka svijeta i tako malo po malo stvara globalni domino efekt. Analitičari su još krajem listopada počeli primjećivati pad u prometu brodova, i to nedugo nakon što je Kina počela s pripremama za donošenje zakona kojim će se regulirati privatnost podataka, javlja CNN.
Tvrtke koje se bave dostavom podataka obično prate brodove diljem svijeta putem sustava za automatsku identifikaciju (AIS). Riječ je o sustavu koji omogućuje brodovima da obalnim postaja šalju podatke o svom položaju, brzini i pravcu kretanja. U slučaju da je brod izvan dometa navedenih postaja, podaci se mogu razmijeniti putem satelita.
No u posljednja tri tjedna broj brodova koji šalju signale s područja Kine, drugog po veličini svjetskog gospodarstva o kojem ovisi globalni lanac opskrbe, pao je za nevjerojatnih 90%.
Iz kineskog ministarstva vanjskih poslova potvrdili su CNN-u da AIS stanice duž kineske obale, koje su legalno izgrađene u skladu s međunarodnim ugovorima, “nisu zatvorene i da rade normalno”, kao i javno dostupne AIS platforme.
No na pitanje zašto brodari gube pristup informacijama u posljednja tri tjedna, iz kineske vlade šute kao zaliveni. Ipak analitičari vjeruju da su našli glavnog krivca za “muk s kineske strane”. Spominje se kineski zakon o zaštiti osobnih podataka koji je stupio na snagu početkom ovog mjeseca.
Taj zakon zahtijeva od tvrtki koje obrađuju osobne podatke da svako slanje podataka s kineskog tla prvo mora amenovati kineska vlada, koja navodno strahuje da podaci ne završe u krivim rukama, odnosno na stolu vlada zemalja koje nisu u najboljim odnosima sa službenim Pekingom.
Iako spomenuti zakon nigdje ne spominje podatke vezane uz brodare, sumnja se da kineski davatelji podataka uskraćuju informacije iz mjera predostrožnosti. Drugi, pak, izvori tvrde da su pojedine AIS stanice uklonjene duž kineske obale jer takva naredba stigla od službi za nacionalnu sigurnost.
Podaci se i dalje mogu prikupljati putem satelita, no kada je brod blizu obale satelitski podaci su daleko lošiji od onih s kopna.
Ono što posebno brine velike svjetske igrače jest globalni lanac opskrbe koji bi mogao kolabirati zbog novih kineskih pravila.
U Kini se, naime, nalazi 6 od ukupno 10 najprometnijih kontejnerskih luka na svijetu, a gubitak informacija s teritorija Kine dodatno bi moglo utjecati na ionako oštećeni globalni lanac opskrbe, koji se još uvijek bori sa zakrčenim lukama i kašnjenjima u isporuci robe. S druge strane, potražnja neprestano raste, osobito sada u predbožićno vrijeme, što se najviše osjeti u zemlji koja inače mahnito troši – SAD-u.
Brodarske tvrtke oslanjaju se na AIS podatke na temelju kojih mogu planirati u koju luku će ići, kada i koliko će trajati transport robe.
Kina je, čini se, opet zadala udarac globalnom lancu opskrbe koji je ionako preopterećen posljednjih godinu dana raznim smetnjama, poput pandemije i višednevne blokade Sueskog kanala.
K.B.
PROČITAJTE JOŠ:
Kina se priprema za isporuku najvećeg LNG broda na svijetu
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev