>
  2 min. čitanja

Osam stoljeća dubrovačkog kolendavanja - Prvi put se spominje u Statutu grada Dubrovnika 1272. godine

Osam stoljeća dubrovačkog kolendavanja - Prvi put se spominje u Statutu grada Dubrovnika 1272. godine
Foto: Facebook / Damir Šarić

DUBROVNIK - U povodu uvrštavanja dubrovačkoga kolendavanja u nacionalni Registar zaštićene nematerijalne baštine, u dubrovačkim Lazaretima održan je u srijedu znanstveno-stručni skup Osam stoljeća dubrovačkog kolendavanja.

- Kolenda je čestitarska pjesma formulnih stihova, puna dobrih emocija i želja, pjesma kojom se uvijek želi dobro, što možda i jest način njenog opstanka. Po prvi put kolendavanje se spominje u Statutu grada Dubrovnika 1272. godine - rekla je autorica prijedloga za upis kolende u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske Jelena Obradović Mojaš.

- Ne znamo pouzdano jesu li tada pomorci, nokijeri, mesari i ribari, koji su dolazili knezu, i pjevali. Pretpostavljamo da jesu, ali pouzdanog podatka nemamo. Već time što su dolazili čestitati Badnju večer i Staru godinu te za to dobivali darove dva perpera, tri groščića i piće, imamo važne elemente kolendavanja iz kasnijih stoljeća - objasnila je.

- U dubrovačkom gradskom Statutu stoji da se kolendava po starinskom običaju pa se pretpostavlja da se običaj njegovao i prije - rekla je Obradović Mojaš i dodala kako je prvi idući spomen kolendavanja bio 1508. godine u obliku zabrane.

- Kolendavali su i očito radili izgrede na ulicama. Sreća da su imali tako razigran temperament jer se danas iz sudskih zapisa mogu saznati detalji. Tom odlukom Malog vijeća zabranjuje se knežacima, slugama justicijara i zdurima da kolendavaju gradom. U suprotnom, ako ih se uhvati u kolendavanju, bit će 'prekriženi', odnosno maknuti s dužnosti. U 16. stoljeću imamo i zabranu maskiranih kolendi uz kaznu od 25 perpera, jednomjesečni zatvor i zapljenu odjeće, ali i iz knjige troškova Kneževa dvora saznajemo da je država financirala svirače kolendi - rekla je.

Kolendavanje među pjesnicima u izvorima iz 16. stoljeća

Prvi trag kolendavanja među pjesnicima Obradović Mojaš je pronašla također u izvorima iz 16. stoljeća, u novogodišnjoj kolendi Maroja Mažibradića, a kod Marina Držića pojam kolende nalazi se u djelima Pjerin i Grižula kao kitica cvijeća.

- Tradicijska je starija, ali nije zanemariva ni umjetnička. Kolenda je imala više značenja, a bila je i osobno muško ime - rekla je Obradović Mojaš i dodala da je umjetnička kolenda u 18. i 19. stoljeću bila toliko popularna da se bez nje nitko nije mogao zaručiti, vjenčati, krstiti dijete niti slaviti imendan, a u 19. stoljeću u kulturnoj tradiciji bilo je čak devetnaest kolendarskih povoda.

O snazi kolendavanja govori i odluka dubrovačkog senata iz 1670., nekoliko godina nakon velike trešnje.

Nitko od službenika nije smio dati 'manciu' zvanu kolenda. Imamo dokaz da su i u tim dramatičnim okolnostima neki htjeli kolendavati, a trebalo je štedjeti državnu blagajnu za puno potrebitije svrhe, rekla je.

Skup su u sklopu 9. dubrovačkog zimskog festivala organizirali Dubrovački muzeji uz potporu Grada Dubrovnika i Ministarstva kulture i medija, piše HRT.

I.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.