>
Svako malo u medijima čujete pojam "Best destination". Vjerojatno nema sela u Hrvatskoj koje do sad nije proglašeno "najdestinacijom" ili, da se ispravim, sigurno ima još koje selo, ali hrvatskih gradova bez te "prestižne" titule kako joj tepaju po Hrvatskim turističkim zajednicama, po svoj prilici nema.
Tako se i danas HTZ pohvalila da je, citiram: "više od milijun putnika iz 158 zemalja glasalo za najljepše euro destinacije, a pobijedila je Lijepa Naša." Dodaju da se radi o prestižnom priznanju portala European Best Destinations (EBD) koji je eto baš Hrvatsku proglasio najboljom europskom destinacijom za putovanja u 2025. godini. Nagradu je uručio predstavnik portala EBD Maximilien Lejeune.
Tako je Max još jednom preveslao hrvatski ego, a ovaj put je s lokalnih turističkih zajednica došao do šefa HTZ-a, Kristijana Staničića i samog ministra turizma, Tončija Glavinu, s kojima se fotografirao, a potonja dvojica su brže-bolje sliku podijelila na društvenim mrežama.
Na jednom od najvećih turističkih sajmova u svijetu @itbberlin 🇭🇷 pozicioniramo kao sigurnu destinaciju, predivne prirodne i kulturne baštine, koja nudi vrijednost za novac. Ponosni smo što je 🇭🇷 proglašena najboljom zemljom za posjetiti u 2025. prema European Best Destinations. pic.twitter.com/cSAIU4jHaj
— Tonči Glavina (@TonciGlavina) March 4, 2025
Maximiliena Lejeunea raskrikali smo još 2019. godine u članku, u kojem smo detaljno opisali tko je ovaj dečko, što predstavlja njegova stranica, koja tada nije imala ni svoju adresu, već poštanski pretinac. Pa nije zgorega ponoviti.
Max je zapravo bio mladi poduzetnik iz Belgije koji je nanjušio poslovnu priliku i vrlo jednostavno otvorio internetsku stranicu “European Best Destinations”. Ostalo slušate konstantno godinama, s malenim razlikama u lokaciji i vrsti natjecanja. Hrvatski gradovi, adventi, plaže, skrivene uvale, nacionalni parkovi, romantične, prekrasne, divne i najdivnije… sve su to europske naj destinacije. I UVIJEK se time pohvale lokalci kojima titra ego kad su upravo – oni na redu, a po ramenu ih potapša i Hrvatska turistička zajednica.
Lejeune na svom profilu na Linkedinu nema ni profilnu sliku, a kamoli da je objavio bogzna što više o sebi.
Kad je otvorio web stranicu, Maximilien Lejeune je istu proglasio i organizacijom istog imena, sa sjedištem u Bruxellesu. Funkcioniraju tako već desetljeće i pol sa svrhom promoviranja europskog turizma i kulture. Promocija uključuje i natjecanje, pa se u određenoj kategoriji uvrsti nekoliko lokacija s određenim rokom kad možete glasati. Pa ukoliko dovoljno ustrajno stišćete klik na svog favorita, možda se upravo vaša destinacija proglasi najboljom.
Da se razumijemo, čovjek nije ništa lagao – on i njegova organizacija smatraju da je u tom trenutku, kad se njima sprdne, neka lokacija – zapravo europska naj destinacija. Turističke zajednice Pariza, Londona ili pak Barcelone to baš i ne dira pretjerano jer i bez toga imaju dovoljno posla. No spoznaja da se nalazite u “konkurenciji” s nekim od tih gradova, pa ih i “pobijedite”, hrvatske sredine (pardon, naj-destinacije), i ego njihovih predvodnika, dovodi u delirij. Tako se dogodilo da je u nekoliko navrata delegacija s navedene internetske stranice posjećivala Hrvatsku, gdje su ih oduševljeni “najdestinaćani” častili, hvalili i zahvaljivali im na dodjeljenom virtualnom vijencu i tituli za koju su se mukotrpnim i upornim klikanjem i sami izborili.
Dobar primjer zato je Zadar, koji je delegaciji BSD-a 2016. godine upriličio doček dostojan zlatnih olimpijaca, pa je nakon tjedana uporne medijske kampanje okupljeno mnoštvo ponosno klicalo “Zadar je najbolji, zadar je sjajan, nitko u Europi njemu nije ravan”, a tadašnji gradonačelnik Božidar Kalmeta na samo zato podignutoj bini na središnjem Narodnom trgu primio je uokvirenu plaketu vrijednu 50-ak kuna (od čega najviše novca otpada na okvir).
Nije loš primjer ni Zagreb, koji je titulu najboljeg adventa iz nekog razloga dobio tri puta zaredom, pa je mišljenje mladog Belgijanca, sada već pokojni zagrebački gradonačelnik Milan Bandić shvatio prilično ozbiljno, a pristigla je onda Zagrebu i još pokoja titula poput recimo “European Christmas market”
Zanimljivo je spomenuti da ista organizacija na svojim stranicama nema broja telefona ni službene adrese, što bi za ozbiljnu instituciju takvog karaktera bilo uobičajeno. Mogućnost da im se obratite možete ostvariti putem obrasca za komunikaciju i to je otprilike to. Ono što postoji na njihovim stranicama jest broj poštanskog pretinca bez adrese: “1150 Bruxelles, Belgija” i e-mail adresa: contact@europeanbestdestinations.org.
Ipak, u Hrvatskoj turističkoj zajednici ne vide ništa sporno u tome. Na naše pitanje “ima li Hrvatska turistička zajednica ikakvu poslovnu suradnju s dotičnom web stranicom i njenim administratorom Maximilien Lejeuneom?“, odgovaraju.
“Hrvatska turistička zajednica, kao i mnoge druge europske turističke organizacije zemalja i gradova, ima status redovnog članstva u EBD-u. Riječ je o organizaciji koja na svojim službenim mrežnim stranicama ostvaruje međunarodni doseg koji premašuje 5,5 milijuna ljubitelja putovanja, koja okuplja više od 300 europskih destinacija te koja na društvenim mrežama ostvaruje više od 90 tisuća pratitelja (fanova).”, stoji u odgovoru HTZ-a i nastavljaju konkretnije:
“Hrvatska turistička zajednica nema ugovorno reguliranu marketinšku ili PR suradnju s organizacijom European Best Destination (EBD).”
Ipak, osim 10 posto godišnjeg budžeta EBD-a koji silazi s budžeta EU, ostatak prihoda dolazi im od preko 300 nacionalnih i lokalnih turističkih zajednica. I tu se vraćamo na onaj ego iz uvoda; da bi bile izlistane na ovoj, ništa drugo do običnoj i za europske uvjete loše posjećenoj web stranici, imaju obvezu uz pristupnicu (koja je 2019. godine iznosila 520 eura), plaćati i godišnju članarinu (koja je iste godine bila 468 eura). Ovo bi pak značilo da iz HTZ-a ne govore istinu, jer kako je svojedobno pisala i Slobodna Dalmacija, članstvo se plaća.
Koliko se plaća 2025. godine da vas Maks iz Belgije potapše po ramenima, proglasi najboljima i uruči diplomu iz Travnik... pardon Bruxellesa, nije nam poznato, jer nam na upit o tome nije odgovoreno.
– Novčana podrška lokalnih turističkih ureda omogućuje nam da milijunima putnika na 32 jezika pružimo brojne informacije o ljepotama i bogatstvu Europe – potvrdio je tada za Slobodnu i sam Lejeune.
No nije teško zaključiti, kako turističke zajednice s ponosom ističu da imaju “redovno ČLANSTVO” na njegovoj stranici, pa se tu da zbrojiti i nekoliko stotina tisuća eura, a možda i koji milijun.
Kad smo kod stotina tisuća i milijuna, nije zgorega spomenuti ni koliko je stranica Best Destination uopće čitana. Dakle, što je veći broj, stranica je manje čitana. Globalni ranking ove stranice je 169.533, što znači da je na rubu ispadanja 170 tisuća najčitanijih stranica svijeta.
Na stranicama EBD-a hvale se s 5,5 milijuna “ljubitelja putovanja” godišnje. No ako ćemo to pretvoriti u stvarni promet web stranice, to pak znači 15 tisuća klikova dnevno, što je zapravo posjećenost jednog lokalnog news portala u Hrvatskoj ili ispodprosječnog blogera.
Na Twitteru ih je 2019. godine pratilo samo 4.229 sljedbenika, a 2025. godine prati ih svega 624 više. Na Facebooku ih danas prati svega 3 i pol tisuće pratitelja više nego prije 6 godina i ta brojka je 81 tisuću, dok su se na Instagramu s 8.132 udvostručili za isto razdoblje, na 16 tisića.
Da svi sljedbenici zajedno (od kojih je dobar dio i iz Hrvatske) posjete Lijepu našu, ne bi bilo dovoljno da popune turističke kapacitete Vodica. Naime, samo je u taj gradić (koji još uvijek nije proglašen naj destinacijom, pa je pitanje vremena), godinu prije pristiglo trostruko više gostiju.
I to su realne statistike u kojima nećemo spominjati mogućnost manipulacije bjesomučnim stiskanjem klikova koji se lako mogu prikazati kao jedinstveni posjeti koji to nisu. Treba li ovome dodavati i način glasovanja u kojem EBD odabranim “sretnicima” šalje detaljne upute sa savjetima na koji način mobilizirati svoje građane da glasuju?
Ne želeću umanjivati važnost internetske stranice kojoj se turističke zajednice diljem Hrvatske iz nekog razloga klanjaju, pitali smo krovnu instituciju i još nešto.
I za kraj, vratimo se na početak. Hrvati vole biti najbolji i najljepši, pa makar i u izmišljenom natjecanju. U prilog tome govori i čitanost svakog članka koji sadrži ključne riječi “najbolja destinacija”, ali nemojmo se lagati – čitanost unutar perimetra same destinacije. Čak i dijeljenja na društvenim mrežama idu tome u prilog, a komentari su najčešće samohvala prostorom gdje dotični djelitelj statusa trajno obitava.
Genij gospodina Maximiliena Lejeunea nikako ne treba podcijeniti, dapače, treba mu skinuti kapu i diviti se. Ubosti prstom na kartu, nakititi je virtualnim zlatnim vijencem, proglasiti najboljom, doći besplatno na poziv lokalnih vlasti i turističke zajednice, zaraditi na tome i zarađivati još i još godinama, bez ikakvog analitičkog učinka na turizam, uspješno može samo iznadprosječno inteligentna osoba. Zar to nije posao iz snova? Ali o onima koji to i dalje puše i javnosti predstavljaju kao važno, više od ovog vjerojatno ne treba pisati. Zaključke donesite sami.
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ:
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev