>
  5 min. čitanja

Otkriven mogući uzrok sudara glisera i gumenjaka

Otkriven mogući uzrok sudara glisera i gumenjaka
Foto: MPPI

SPLIT – Točne okolnosti pomorske nesreće u kojoj je ozlijeđeno 12 osoba u kanalu između Hvara i Brača utvrdit će istražitelji više institucija: PU splitsko-dalmatinske, Lučke kapetanije Split, Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu i Državno odvjetništvo. Od Željka Kuštere, kapetana Lučke kapetanije Split, Jutarnji list doznaje kronologiju događaja i što se zbivalo u dramatičnim trenucima nakon sudara motornog broda i gumenjaka na kojima je bilo ukupno 16 osoba.

– Točno u 22:27 dobili smo dojavu skipera s gumenjaka da je na poziciji 1,5 nautička milja južno od rta Ražanj, otok Brač, prema rtu Pelegrin, otok Hvar, imao sudar s drugim brodom. Odjel pomorskog prometa LK šalje svoje plovilo ispostave Milna oznake RH 5 ST koje je u 22:30 sati isplovilo iz Milne prema mjestu događaja te se na njega odmah ukrcalo sedam teže ozlijeđenih osoba. Odmah se organiziralo i da prema mjestu sudara isplove policijska brodica ‘Sv. Jure’ s Visa i brod naše lučke kapetanije ‘Pojišan’ iz Jelse. Policijski brod ukrcao je pet lakše ozlijeđenih osoba.

Kapetan brodice RH 5 ST s teže ozlijeđenim osobama Nikola Brkuljić krenuo je prema Splitu, a od trenutka ukrcaja je bio u kontaktu s djelatnicima Hitne medicinske pomoći radi medicinskih savjeta. Oni su kapetana i posadu uputili kako postupati s ozlijeđenima, treba li ih posjesti ili poleći. Moram napomenuti kako medicinski djelatnici u svakoj situaciji spremno uskoče sa savjetima i tako olakšaju situaciju i izbjegnu teže posljedice. U 23:31 stižu u Split, gdje su iskrcani ozlijeđeni koje su na gatu sv. Nikole dočekala četvora kola Hitne pomoći. Znači, koordiniranom akcijom uspjelo se reagirati u tzv. zlatnom satu. Koliko mi je poznato, tri su osobe nakon liječničke obrade puštene, a ostali su zadržani u bolnici – govori kapetan Željko Kuštera za Jutarnji.

Poziv na oprez

Kako doznaje Jutarnji, sudarili su se gumeni gliser tipa Colnago dug 10 metara, koji je registriran za gospodarske svrhe, i plastični brod dug 13 metara, registriran za osobne potrebe. Nekada je takav brod potpadao pod kategorizaciju jahte, a sva plovila do 15 metara se ubrajaju u brodice.

Gumenjak je udario u prednji lijevi dio broda, a na njemu je bilo 12 putnika, stranih državljana i dvoje članova posade. Neslužbeno doznajemo kako je najteže ozlijeđena upravo hostesa s gumenjaka te je hitno operirana, a prema prvim informacijama, radi se o ozljedama slezene.

Na brodici su u vrijeme sudara bile dvije osobe, a brod lučke kapetanije “Pojišan” pokušao ju je otegliti prema Milni, ali je putem, kod južnog ulaza u Splitska vrata, potonula zbog velikih oštećenja.

Gliser koji služi za gospodarske svrhe za transfer putnika prevozio je turiste iz Resnika u Hvar, a otegljen je u Milnu brodicom kapetanije RH 5 ST. Prilikom tegljenja pratilo ih je i osiguravalo policijsko vozilo.

O mogućim uzrocima nesreće Kuštera se ne želi izjašnjavati dok se ne provedu propisane procedure.

– Očito je došla sezona, u ovo doba lani nismo imali ovakve noćne transfere. Ovim putem apeliram na pojačan oprez. Bitno je da se shvati kako se na tim gliserima za prijevoz putnika radi o jakim porivnim strojevima, moćnim motorima, pa transfer-vožnje znaju biti veoma brze. S naše strane, mi s povećanom pozornošću nadziremo pomorski promet, ali, nažalost, kao što vidite, nesreće se ipak dogode.

Prema nekim informacijama, sudar se dogodio jer 13-metarska brodica nije imala upaljena svjetla, ali taj je podatak izašao u javnost, navodno, iz izjave osobe s glisera, vjerojatno one koja je upravljala. Kako se radi o sudioniku nesreće, taj podatak se ne može zasad uzeti kao utvrđena činjenica. Brojna su nagađanja da, pogotovo u sezonu, dolaze i upravljaju plovilima osobe koje nemaju iskustva u navigaciji te čak nabave potrebne dokumente na crnom tržištu. Kapetan Kuštera demantira da je to moguće s dozvolama koje se izdaju kod nas.

– Kad gledamo po dozvolama za koje se polaže kod nas, nismo imali incidenata niti jedan posto s njima, tj. s osobama koje su ih dobile. To je podatak koji se može provjeriti, dakle nije istina za naše dozvole, i to smo mi, ne jednom, i dokazali. Mi imamo svjedodžbe s kojima se pomorci ukrcavaju na najzahtjevnije brodove, na kojima su najteže procedure za dobivanje posla. Najpoznatije svjetske kompanije uzimaju naše ljude, a uočljivo je po izdanim svjedodžbama da je među pomorcima 70 posto časnika, a 30 posto ljudi koji idu za kormilare i članove posade. Pritom ni u kojem slučaju ne želim omalovažavati ni jedan posao na brodu. Naši časnici palube i časnici stroja su jako cijenjeni. Kada vidite gdje sve plove, frapirate se – rezolutan je lučki kapetan.

Foto: MPPI

Pristup mjestu nesreće

Osim Lučke kapetanije, na očevidu su neophodni glavni istražitelj i istražitelji sigurnosnih istraga Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. Državni odvjetnik, policija, lučke kapetanije, lučke uprave, pomorski prijevoznici i drugi subjekti pomorskog prometa dužni su glavnom istražitelju i drugim istražiteljima Agencije, odmah nakon pomorske nesreće, omogućiti pristup svim relevantnim područjima i mjestu nesreće, svim svjedocima, brodovima i objektima. Moraju imati neograničen pristup podrtinama, ostacima, teretu, opremi, podacima s pomorskih karata i brodskih dnevnika te ostalih zapisa.

Kapetan Brkuljić: Moramo ispitati skipere

Među prvima je nakon nesreće u pomoć uskočio kapetan Nikola Brkuljić, djelatnik Lučke kapetanije.– Ne znamo još ništa o uzrocima. Ovo je bila velika sreća u nesreći. Izgleda da je gumenjak udario u motorni brod dužine 13 metara, ali sve su to zasad neslužbene informacije. Motorni brod je potonuo. Trenutno se sve istražuje. Moramo ispitat dva skipera – tvrdi Brkuljić, kojega smo upitali i jesu li morali turiste izvlačiti iz mora.– Ne, oni su bili na gliseru koji je udario u drugi, veći motorni brod. Mokri su vjerojatno bili kako ih je more zapljusnulo – kaže Brkuljić za Jutarnji list.

Katarina Marić BanjePROČITAJTE JOŠ:

FOTO Pogledajte što je ostalo od glisera nakon stravične pomorske nesreće u Hvarskom kanalu
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.