>
Službeno je dovršena istraga o padu vojne letjelice koja se prije više od mjesec dana srušila na Zagreb, a rezultate je objavilo Županijsko državno odvjetništvo u Zagrebu na konferenciji za novinare.
Jurica Ilić, županijski državni odvjetnik u Županijskom državnom odvjetništvu u Zagrebu kazao je kako se nakon dovršenog očevida u suradnji s drugim nadležnim tijelima koje su zadužene za kriminalističko vještačenje ustanovilo se da je događaj kvalificiran kao teško kazneno djelo protiv opće sigurnosti iz članka 222. st. 1 u vezi s člankom 215 st. 1 Kaznenog zakona.
– Vršena su kemijsko-fizikalna vještačenja, balistička vještačenja i mišljenje vojne struke, izjavio je.
– Danas iznosimo dio koji se odnosi na pad letjelice, dok je dolazak letjelice u nadležnosti drugih tijela i tu se izvidi nastavljaju, poručio je.
– Bilo je vidljivo da se radi o aviobombi s upaljačem, ali dotad rezultati nisu dali osnove za zaključak, naglasio je.
Brigadir Jadranko Karlušić iznio je sve detalje o padu letjelice, vremenu pada i materijalnoj šteti. Naglasio je da je šteta procjenjena na 600.000 kuna, oštećeno je 96 automobila.
Od 11 do 14. ožujka trajao je očevid koji je izvršen na četiri lokacije.
Očevid je napravljen i na mjestu pada padobrana.
– Sam pad letjelice nije izravno zabilježen, rekao je Karlušić.
Glavni vojni zrakoplovni istražitelj Mario Počinok detaljnije je govorio o uzrocima pada letjelice. Naglasio je kako je događaj pada letjelice spada u događaj avionske nesreće. Letjelica je napravljena za dubinsko izviđanje, a ima visoke performanse.
– Letjelica je bila strogo čuvana tajna u Sovjetskom savezu. Ona je namjenjena za dubinsko izviđanje s taktičkog, operativnog i strateškog levela. Ona ima visoke performanske što se tiče letnih karakteristike, leti visokim podzvučnim brzinama od 900 do 1200 km/h. Vrijeme lansiranja je do 15 minuta, lansira se pomoću posebnog vozila i raketnim pogotonom a kasnije preuzima mlazni pogon. To je potpuno automatiziran stroj koji obavlja funkciju izviđanja i snimanja – kazao je Počinok.
– Imala je brzinu od 860 do 950 na sat. Visinu je držala na 1341 metar, cijelo vrijeme, kurs je bio na 244 stupnja. U Hrvatski prostor ušla je u 22.57. Letjelica slijeće pomoću padobrana, naglasio je.
– Letjelica je došla pri brzini od 90 kilometara na sat. To je zadnja zabilježena brzina. Pri promjeni otkvačuje se pomoću piropatrona, aktivira se padobran. Kako se aktivira i pošto visi letjelica na repu, potrebno je stvoriti novo hvatište koje će osigurati da letjelica prijeđe u horizontalni položaj. Radi se novo hvatište, izvlači se retroraketa i letjelica prelazi u horizontalni položaj. Stabilizira se normalno propadanje od šest metara u sekundi. Izbacuje se amonijak te se aktivira stajni trap. Izvlače se i ticala, poručio je.
– Po dodiru sondi, zatvara se i aktivira retroraketa. Letjelica je sletjela. Odbacuje se padobran. To je normalna procedura. U našem slučaju se dogodilo u procesu odbacivanja padobrana, jednostavno nije bilo mehaničke veze između same letjelice i glavnog padobrana. To znači da se s visine od 1700 metara iskliznula iz padobrana, dodao je.
– Čim je stavljena aviobomba, ona nije namijenjena svojoj osnovnoj svrsi – izviđanju – odgovorio je bojnik OS RH iz Zapovjedništva za potporu Mile Tomić.
Podsjetimo, Zagrebačko Županijsko državno odvjetništvo prije tri tjedna je priopćilo da je balističkim vještačenjem metalnih fragmenata vojnog drona, koji je pao na Zagreb, utvrđeno da se radilo o avio-bombi s pripadajućim upaljačem, a o tragovima eksploziva još se ne može donijeti konačni zaključak.
I.B.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev