3 min. čitanja

Podvodno vozilo Sveučilišta u Göteborgu nestalo ispod ledenjaka

Podvodno vozilo Sveučilišta u Göteborgu nestalo ispod ledenjaka
Foto: Vimeo / Takuvik - Université Laval/CNRS / Screenshot

Ran, podvodno vozilo bez posade, nestalo je ispod ledenjaka na Antarktici. Vozilo, u vlasništvu Sveučilišta u Göteborgu, jedno je od tri slična u cijelom svijetu koje se koristi isključivo za istraživanje te je pridonijelo važnim saznanjima o takozvanom 'ledenjaku Sudnjeg dana'.

Švedsko Sveučilište Göteborg, u ponedjeljak je izvijestilo da je izgubilo podvodno vozilo bez posade (AUV) ispod ledenjaka u regiji. Ovo vozilo, u vlasništvu sveučilišta, ima jedinstvene mogućnosti potrebne za rad ispod nestabilnog ledenjaka Thwaites, koji se također obično naziva "ledenjak sudnjeg dana", stoji na službenim stranicama Sveučilišta u Göteborgu.

Ledenjak Thwaites širok je i impozantan antarktički ledenjak smješten istočno od planine Murphy, na obali Walgreena Marie Byrd Land. Mapiran je 1959.-1966. i službeno nazvan 1967., po pokojnom američkom glaciologu Fredriku T. Thwaitesu. Ulijeva se u zaljev Pine Island, dio Amundsenovog mora, površinskim brzinama koje prelaze 2 kilometra godišnje u blizini njegove linije uzemljenja. Klimatske promjene negativno su utjecale na njega pa je on tako jedan od značajnijih primjera povlačenja ledenjaka od 1850. godine te se pomno prati.

Ran, sedam metara dugo vozilo, nestalo je proteklog vikenda tijekom ekspedicije s južnokorejskim ledolomcem Araon. AUV je bio dio projekta koji je vodila profesorica Anna Wåhlin, jedna od šest sudionika sa Sveučilišta u Göteborgu na ledolomcu.

- Ovo je bio drugi put da smo odveli Rana na ledenjak Thwaites kako bismo dokumentirali područje ispod leda te smo zahvaljujući Ranu postali prvi znanstvenici na svijetu koji su ušli u Thwaites 2019., a tijekom trenutne ekspedicije ponovno smo posjetili to područje.

- Topljenje i pomicanje leda koje se vidi iz satelitskih snimaka, iz Rana se vidi u krupnom planu, s donje strane leda - objasnila je prof. Wåhlin.

Tijekom ronjenja pod ledom debljine 200–500 m, Ran je počeo gubiti kontinuirani kontakt s istraživačkim brodom. Ruta je unaprijed programirana, a zahvaljujući naprednom navigacijskom sustavu, Ran bi se mogao vratiti na otvoreno more. Kako izgleda ispod ledenjaka često je potpuno nepoznato.

Tijekom siječnja ove godine Ran je završio nekoliko uspješnih zarona pod Thwaitesom, ali tijekom posljednjeg planiranog ronjenja ekspedicije nešto je pošlo po zlu. Nakon dugog putovanja ispod leda, AUV se nije pojavio na programiranoj točki susreta. Prekinuo je putovanje kući, a bezuspješno su provedene pretrage s akustičnom opremom za pretraživanje, helikopterima i dronovima.

Znanstvenici bilježe sve više dokaza utjecaja klimatskih promjena u polarnim regijama a topljenje ledenjaka i ledenih ploča ogroman je problem. Većina studija pokušava se fokusirati na korelaciju između gubitka leda i porasta razine mora, što bi moglo biti štetno za ekosustave daleko od polarnih regija.

Prema nedavnim studijama, antarktički ledeni pokrov sadrži toliko leda da je u stanju podići globalnu razinu mora za oko 58 metara ako se potpuno otopi. Većina tog leda nalazi se na istočnoj Antarktici, koja je još uvijek relativno stabilna.

Snažna podrška kolega
"To je pomalo kao da tražite iglu u plastu sijena, ali da ni ne znate gdje je plast sijena. U ovom trenutku, Ranove baterije su prazne. Sve što znamo je da se nešto neočekivano dogodilo ispod leda. Sumnjamo da je naišao na probleme, a onda ga je nešto spriječilo da izađe", kaže Anna Wåhlin.

Anna Wåhlin zahvalna je na podršci koju je njezin tim dobio od uprave ekspedicije i ističe da brod nije počinio nikakvu krivnju, što je, naprotiv, najbolji ledolomac na kojem je Ran bio.

Rizično istraživanje

- Podaci koje dobivamo od Rana jedinstveni su u svijetu i od velike su vrijednosti za međunarodna istraživanja. U isto vrijeme, ulozi su veliki, znali smo da se ovako nešto može dogoditi, čak i da je to vjerojatan kraj za Ran. Osobno, mišljenja sam da je ovo bolji kraj nego da AUV starenjem skuplja prašinu u garaži. U isto vrijeme, to je naravno vrlo velik gubitak. Ran imamo već pet godina, a tijekom tih pet godina proveli smo desetak ekspedicija, obuka, testova - ispričala je profesorica.

A.N.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.