>
Još se traži 11 članova posade potonulog tegljača „Bourbon Rhode“ u Atlantiku. Vremenski uvjeti se smiruju, što olakšava posao tragačima, no vrijeme curi. Dobra je vijest, sugeriraju stručnjaci, što su splavi konstruirane tako da se samostalno aktiviraju prilikom ovakve havarije i postoji dobra šansa da se ubrzo pronađe još preživjelih. Javio nam se i upravitelj stroja iz Rijeke koji je upravo na ovom brodu odradio zapaženo vrijeme iz svog životopisa. Dao nam je i svoju analizu događaja, ali i podijelio iskustvo o kompaniji za koju je plovio.
U nedjelju je odjeknula vijest, izvučena iz priopćenja kompanije Bourbon Offshore, u kojoj stoji da su zrakoplovi primijetili prevrnuti spasilački brod i da se trgovački brod koji je u blizini kreće u tom smjeru kako bi ga pokušao ponovno uočiti. Javili su se i neki pomorci koji su sugerirali da se ne radi o „brodu za spašavanje“.
– Nije čamac za spašavanje ili lifeboat nego je „fast rescue boat“ koji se ne koristi u ovakvim situacijama i sigurno se nitko od njih nije ukrcao na njega. To je zapravo dobra vijest, jer ako su struja i valovi odnijeli FRB u tom pravcu, znači da su i splavi za spašavanje tamo u blizini. Ako su uspjeli napustiti brod, a vjerujem da jesu, oni su se ukrcali na splavi i nadam se da će ih naći, bez obzira što je prošlo već dosta vremena. Oni u splavima imaju i hranu i vodu, tako da mogu preživjeti – tvrdi iskusan pomorac u Facebook grupi „Lako njemu, on je pomorac“.
U našu redakciju se u međuvremenu javio upravitelj stroja iz Rijeke koji itekako ima iskustva s nekoliko ovakvih brodova, a upravo je na Bourbon Rhode-u proveo svoje pomorske dane 2009. godine. Otkriva što je moglo poći po zlu.
– Kad sam ja upravljao pogonskim strojem, brod je imao tek 3 godine i bio je dobar. No previše komplicirana propulzija s dva azimuta i površna dokovanja, mogući su uzrok ove tragedije. Seabulk i Tide water imaju europske gradnje ovog tipa brodova i oni plove i preko 30 godina. Kina i Singapur ne grade takve brodove. A ovaj brod su gradili u Singapuru – kaže pomorac, koji nas iz svjedočanstva koje ćete razumjeti u nastavku, moli za anonimnost.
– Evo vam sestrinski brod Rhode Rhesos koji je također 2006. godište i još plovi. Najbitnija razlika je da brod s azimuth propulzijom nema timuna (kormila). Azimuth rotira 360 stupnjeva i upravlja brodom kao barka s vanbrotskim motorom. Dakle, bez timuna u fortunalu si mrtav! Mislim da se Bourbon Rhode prije potonuća prevrnuo, jednako kao Bourbon Dolphin svojevremeno 2007. godine – spominje ovaj pomorac i šalje detaljne podatke o istom brodu kakav je potonuo u Atlantiku.
A Bourbon Dolphin se prevrnuo u blizini obale Shetlanda u Škotskoj 12. travnja 2007. godine. Potonuo je tri dana kasnije, dok su se vršile pripreme za njegovo povlačenje na obalu. Tada je poginulo osam od okupno petnaest članova, pretežno norveške posade, uključujići kapetana i njegova 14-godišnjeg sina, koji su bili na brodu zbog stjecanja radnog iskustva tijekom uskršnjih blagdana.
Veliki incident koji je tad uzbunio norvešku javnost, uzrokovao je i niz sudskih tužbi, pa je u siječnju 2009. godine tvrtka Bourbon Offshore Norveška kažnjena s 5 milijuna norveških kruna (tada 530 000 eura). U obrazloženju presude stoji da kapetanu broda koji je potonuo zajedno s maloljetnim sinom, nije dano dovoljno vremena da nauči o plovilu, njegovoj posadi i složenoj operaciji koja mu slijedi. Imao je samo 90 minuta da preuzme dužnost!
– Ja sam tvrtku napustio 2011. godine. Bourbon je oko 2005. počeo s kvalitete prelaziti na kvantitet. Puno je kineske gradnje u seriji Bourbon Liberty-ja – promašaj. Veliki troškovi održavanja i pad primanja, doveli su do migracija posade – priča naš sugovornik.
Kako ti brodovi prolaze po europskim sigurnosnim standardima?
– Prolaze jer su ispravni u trenutku kontrole, po sistemu „drži vodu, dok majstori odu“. Žurba, štednja i korupcija. Ne srede brod kako bi trebali, pa brod ode na more nespreman. Pola zahtjeva od strane kâpa (kapetana stroja) i kapetana odbiju.
Mislite li da se moglo izbjeći primanje mora u brod i posljedično potonuće Bourbon Rhode-a?
– Mislim da je prvo propulzija otkazala a onda prodor mora i prevrtanje. Znat će se sve, jer su trojica spašena. Nije sad pametno javno nagađati što je uzrok tragedije. Za Dolphina se zna da ga je prevrnuo lančanik. Kapetan nije vodio računa o stabilitetu i poginuo je i on i 14-godišnji sin. Bila je to velika žalost u Norveškoj – priča nam kâpo od makine.
Za kraj, pomorac s iskustvom na ovoj kompaniji spominje i vrlo stresne trenutke koje je proživljavao nakon stradavanja svojih kolega:
– Život ide dalje. Padne npr. avion i bude 200 mrtvih, ali sve to za tjedan dana postane samo statistika. Kompaniji je važna samo nagodba s osiguranjem. A obitelji posade su nebitne.
Za Dolphina smo mi pomorci prikupili pomoć familijama odricanjem od jedne dnevnice. Moja dnevnica tada je bila oko 420 € – zaključuje riječki pomorac.
PROČITAJTE JOŠ:
Novo priopćenje tvrtke Bourbon Offshore: “Uočen prevrnuti brod za spašavanje, nastavljamo potragu za nestalima”
Jurica Gašpar
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev