>
  2 min. čitanja

Potrošači će napokon imati veća prava

Potrošači će napokon imati veća prava
Foto: Pixabay

Nova Direktiva EU-a o odgovornosti za proizvode stupa na snagu kako bi nas sve zaštitila.

Nova se pravila primjenjuju na sve proizvode, od kućanskih uređaja do digitalnih proizvoda i najsuvremenijih tehnologija, kao što su sustavi umjetne inteligencije. Direktivom se korisnicima omogućuje da zatraže naknadu za tjelesne ozljede, imovinsku štetu i štetu nanesenu podacima.

Nova pravila o odgovornosti za oštećenike za traženje naknade za štetu uzrokovanu neispravnim proizvodima vrijede online i offline. Revidiranim zakonodavstvom, koje će se trebati prenijeti na nacionalnu razinu, uspostavlja se ažuran čvrsti okvir za oštećenike da traže naknadu za štetu prouzročenu neispravnim proizvodima. Također pruža veću pravnu sigurnost za gospodarske subjekte.

Direktiva ažurira i prilagođava pravila EU-a o odgovornosti za nove tehnologije, osiguravajući bolju zaštitu oštećenika i veću pravnu sigurnost za gospodarske subjekte. Osigurava da oštećenici mogu tražiti naknadu od proizvođača ako pretrpe štetu uzrokovanu neispravnim proizvodom. Ova se direktiva temelji na 2 glavna načela: Prvo je da proizvođač mora nadoknaditi štetu uzrokovanu neispravnim proizvodom, a drugo da oštećenik mora dokazati neispravnost proizvoda, nastalu štetu i utvrditi da je ta neispravnost uzrok štete.

Tko ima pravo na naknadu? Svaka osoba koja je pretrpjela štetu uzrokovanu neispravnim proizvodom (npr. vlasnik proizvoda, slučajni prolaznik, član obitelji itd.) može podnijeti zahtjev pred nacionalnim sudom. Nova pravila pojašnjavaju da se internetske platforme mogu smatrati odgovornima kada djeluju, u odnosu na neispravan proizvod, kao jedan od gospodarskih subjekata kako je definirano novom direktivom (tj. proizvođač, uvoznik, ovlašteni predstavnik, pružatelj usluga isporuke ili distributer).

Online platforme koje djeluju kao puki posrednici za neispravan proizvod i dalje se mogu smatrati odgovornima pod određenim uvjetima u skladu sa Zakonom o digitalnim uslugama (DSA). U tom slučaju, internetska platforma koja samo posreduje u prodaji podliježe istoj obvezi kao i distributer.

Iako Direktiva o odgovornosti za proizvode ne pokriva situacije u kojima je oštećenik tvrtka, neke zemlje EU-a uspostavile su slična pravila za tvrtke.

Nova pravila odnose se na sve proizvode, od tradicionalnih kućanskih predmeta do digitalnih proizvoda i vrhunskih tehnologija, poput sustava umjetne inteligencije (AI). Direktiva omogućuje oštećenicima traženje naknade za osobne ozljede, štetu na imovini i štetu na podacima.

Ova nova pravila uzimaju u obzir sve veći broj proizvoda na jedinstvenom tržištu koji se proizvode izvan EU-a, osiguravajući da uvijek postoji gospodarski subjekt unutar Europe od kojeg oštećenik može tražiti naknadu. Ova se odredba također odnosi na proizvode koji se prodaju putem online platformi.

Nova pravila olakšavaju oštećenicima teret dokazivanja kada se suočavaju s pretjeranim poteškoćama, kao što je znanstvena i tehnička složenost slučaja. Komisija će razviti javno dostupnu EU bazu podataka sudskih presuda o slučajevima odgovornosti za proizvode, kako bi se bolje objasnila primjena novih pravila.

Zemlje EU-a sada imaju 2 godine da prenesu direktivu u svoje nacionalne zakone, osiguravajući dosljednu i usklađenu primjenu novih pravila u cijeloj EU. Nakon toga potrošači će imati koristi od novog sustava odgovornosti, prenosi Radio Dubrovnik.

I.N.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.