>
Ovih dana puno se prašine diglo oko kampanje "A gdje je riba?!" koju je pokrenula međunarodna organizacija sa sjedištem u Hrvatskoj, WWF adria. Naime, objavili su nekoliko fotografija, čija je primarna uloga trebala biti upozorenje na prevelik izlov ribe, te poticaj na uspostavljanje "no take" ribolovnih zona, no neki su je razumjeli potpuno drugačije i proglasili seksističkom.
WWF Adria je najprije objavila nekoliko fotografija, s porukama: "Ne diraj mi ribicu", uz fotografiju ženske noge, nakon čega su ovo dopunili porukom: "Čuvam je za velikog fratra". Tu je bila i fotografija muškarca s mjernim instrumentom i porukom "Velike ribe preferiraju mali alat". "Radije hvatam strane nego domaće ribe", bio je natpis na fotografiji muškarca koji je bio okružen ženama.
Na kampanju su odmah nasrnule brojne ženske aktivistice, koje su zatrpale prijavama Ured pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, te je ova brže-bolje WWF-u poslala upozorenje na tri stranice. No najveći apsurd cijele priče jest u tome da su kampanju WWF Adria kreirale, ni manje ni više, nego baš žene. Naime, visoki managment u WWF-u Adria rade isključivo žene! Tako da su žene kreirale kampanju, koju su druge žene kritizirale, te je prijavile pravobraniteljici, koja će ovim prvim ženama zbog seksizma izreći upozorenje.
No idemo redom...
Prije nego će dobiti zabranu istupanja u javnost o ovom slučaju, razgovarali smo s vodećim ljudima WWF Adria, koji se uz iskrene isprike što su ovu kampanju neki potpuno pogrešno shvatili, željeli zapravo upozoriti na nešto potpuno drugo - pretjerani izlov ribe.
Sporne fotografije su uklonili, no kampanja i stvarna poruka na koju žele upozoriti i dalje je aktualna: "Zbog neodrživih i neodgovornih ljudskih aktivnosti riskiramo da se veliko plavetnilo pretvori u plavu pustoš. Vrijeme je da se odnosimo s dostojanstvom i poštovanjem prema ovom dragocjenom i osjetljivom zajedničkom resursu", stoji na njihovoj naslovnici.
O slučaju su složili i službeno priopćenje:
"Izuzetno nam je žao zbog bilo kakve povrede ili uvrede koju smo nanijeli nedavnim objavama društvenim mrežama. Nakon što smo čuli povratne reakcije naših pratitelja i šire zajednice—za koje smo izuzetno zahvalni—donijeli smo odluku da maknemo postove promijenimo ostatak kampanje.
Pretjerano izlovljavanje ribe i uništavanje mora i oceana je tema za koju se WWF Adria izuzetno zalaže, i stalno tražimo nove načine kako možemo povećati svijet i doprijeti do novih publika, kako bismo skrenuli pozornost na ovaj problem.
Naša namjera bila je podići svijest o ovom problemu, međutim, shvatili smo da smo pogriješili. Velika morska prostranstva vjekovima su bila smatrana neiscrpnim izvorom hrane i drugih resursa. Sada znamo da je 33% ribljih zaliha globalnog ribarstva prepolovljeno, a 59% izlovljeno do maksimuma.
Moramo poduzeti hitne akcije kako bismo popravili naš odnos s prirodom, i preokrenuli trenutnu krizu gubitka biološke raznolikosti", poručili su iz WWF-a.
Na naš upit, pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić, proslijedila nam je presliku dopisa koju su uputili Udruzi, kojoj je, između ostalog, zbog navedene kampanje izrekla upozorenje da reklamna kampanja ima obilježja neizravne diskriminacije temeljem spola. Nakon upozorenja slijedi i preporuka da ubuduće u svojim marketinškim aktivnostima ne koriste strategije koje uključuju temeljem spola, s obilježjem seksizma.
Iz Ureda Pravobraniteljice pojašnjavaju da su dobili nekoliko pritužbi na promidžbenu kampanju, koju su u međuvremenu popratili i pojedini internetski portalu, razmatrajući je u kontekstu seksizma, dok su se brojni pratitelji/ce platformi na društvenim mrežama kritički osvrnuli na upotrijebljenu marketinšku strategiju.
„Iz tri uklonjene slikovne reklame razvidno je da je predmetna reklamna kampanja utemeljena na višeslojnim dvosmislenim porukama, koje su s jedne strane u vezi s temom na koju se primarno odnose (ekološki pristup zaštiti ugroženih životinjskih vrsta „ribe“), a s druge je u vezi sa seksualnim i seksističkim aluzijama na žene.
Korištenje ženske seksualnosti za privlačenje medijske pažnje je marketinška strategija koja je tradicionalno široko prisutna u medijima, a korijene ima u patrijarhalnom ustrojstvu rodnih uloga i podređenom položaju žena u odnosu na muškarce, gdje muškarci u pravilu imaju ulogu aktivnih subjekata, a žene ulogu pasivnih objektiviziranih ukrasnih elemenata reklamnih sadržaja, sa snažnim naglaskom na seksualnost i isticanje obilježja feminiteta.
Premda oslanjanje na seksualnost u marketinškim strategijama samo po sebi dakako ne mora imati obilježja seksizma, odnosno diskriminacije, opisane strategije koje su usmjerene isključivo na žensku seksualnost su s razvitkom i napretkom ravnopravnosti spolova u novije vrijeme sve više pod kritičkim povećalom stručne zajednice i šire javnosti, te ih se sve češće označava neprikladnima, neukusnima i(ili) – diskriminirajućima. Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova je stručno tijelo nadležno za ocjenu prelaze li navedeni medijski sadržaji diskriminacijski prag prema kojem ih se označava ili ne označava diskriminacijom, temeljem spola“, stoji u opisu upozorenja, upućenog WWF-u Adria.
Nakon svega WWF Adria je sporne slikovne reklame uklonila s društvenih mreža, uz isprike zbog „promašenog načina komunikacije“, što je, stoji u pojašnjenju Pravobraniteljice, uzeto u obzir pri donošenju konačne odluke ovog tijela, pa su na kraju ovog dopisa pozdravili naknadnu reakciju Udruge.
Zanimljivo, aktivistkinje, pa čak ni pravobraniteljica koje su uključene u kritiku ove kampanje, nisu se komentarom, porukom, a kamoli pohvalom, javile prošle godine kad je WWF Adria pokrenula jednu drugu kampanju, upravo namijenjenu ženama s otoka, ženama u ribarstvu i općenito tradicionalno teškom životu žena uz more.
Žene koje žive teške živote danas, kao uspomena na naše majke i bake, zasigurno nisu zanimljive širem čitateljstvu, što su naposljetku, pokazale i statistike u odnosu na praćenje priče o ovoj kampanji.
No zato su zgražanje i šok nad upotrebom asocijacije ženske seksualnosti u našem društvu, uvijek aktualne. Pa makar to bilo učinjeno samo kako bi se skrenula pozornost na stvarni problem i makar ni jedan muškarac, kako doznajemo, u ovome nije sudjelovao...Da ovaj tekst ne bi tko krivo razumio, osuđujemo ama baš svaki oblik stvarnog seksizma i diskriminacije, no teško se ovdje oteti dojmu da je populistička tema prevagnula nad stvarnim problemom, bilo da se radi o ribama u moru ili ženama na otoku. Dvjema temama koje je WWF prilično aktivno javno isticao.
Jurica Gašpar
PROČITAJTE JOŠ:
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev