>
  3 min. čitanja

PREVLAKA Zaron na stoljeće potonuća ratnog broda ¨Kaiser Franz Joseph I¨

MOLUNAT/PREVLAKA – Mlada vlasnica ronilačkog centra ¨Sea Star¨ iz Molunta Klara Ljubenko s kolegama iz Crne Gore te ronilačkim centrom ”Epidaurum” iz Cavtata, organizirala je memorialno ronjenje na olupinu broda ¨Kaiser Franz Joseph I¨ na stotu godišnjicu njegova potonuća.

Prava međunarodna ronilačka ekspedicija na kojoj su sudjelovali ronioci iz Hrvatske, Crne Gore, Makedonije, Srbije, Austrije te čak i Novog Zelanda zaronila je do olupine 17. listopada.

– Olupina starog ratnog broda leži na 40-ak metara dubine u hrvatskim teritorijalnim vodama sa sjeveroistočne strane poluotoka Oštro na ulazu u Boku kotorsku, provom okrenut prema austrougarskoj utvrdi, a krmom prema prolazu u Boku – priča nam Klara Ljubenko.

– Njegova najplića točka je na 28 metara, a samo dno je 44 metra. Brod leži na svom lijevom boku, djelomično utonuo u mulj pa ronioci obilaze njegovu desnu stranu, cijeli brod je ¨okićen¨ ostacima mreža, parangala i konopa koje su izgubili ribari te je sve to obraslo prekrasnim žutim spužvama ¨sumporačama¨ što ugođaj ronjenja na ovoj lokaciji čini još ljepšim.

Na krmi broda još uvijek se vidi natpis imena, a na pramcu jedno od dva sidra na desnom boku i dalje stoji u svom ležištu, dok drugo nedostaje. Pretpostavlja se da je ono izvađeno s olupine zajedno sa propelerima, propelerskim osovinama, topovima i još nekim drugim dijelovima broda, tijekom operacija vađenja vrijednih obojenih metala s olupine, a koje je šezdesetih godina prošlog stoljeća, obavila splitska firma ”Brodospas” – priča Ljubenko.

Puno ime ovog broda bilo je ”(Seiner Majestät Schiff) Kaiser Franz Joseph I”, građen je u tršćanskom brodogradilištu ”Stabillimento Tecnico Triestino” u razdoblju od 1888. – 1890. godine.

Foto: Osobni album

Dužina mu je 104 metra, a širina 14,8 metara, te imao je i posebno ojačan izduženi donji dio pramca radi napada od neprijatelja udarom u brod. Tako se pokazao kao vrlo izdržljiv brod koji je plovio i u drugim morima. Tako je ”Franz Joseph” naprimjer, predvodio austro-ugarski flotni odred na Sjevernom moru, na svečanosti otvaranja Kilskog kanala u Njemačkoj, dvije godine kasnije brod je plovio vodama istočne Azije, a bio je i u Portugalu.

– Kao organizatorica ovog projekta te s kolegom iz Crne Gore, instruktorom Draganom Gačevićem, željela sam da sam da ronjenje protekne u najboljem mogućem redu, pa smo se tako sami mi par dana ranije spustili na olupinu ”Kaisera” i privezali za krmu i provu signalne putače koje su označavale poziciju broda i olakšavale zaron u plavo.

Vrijeme u ovom dijelu godine nas je izvrsno poslužilo, tako da nije bilo vjetra, more je bilo mirno, a temperature zraka i mora bile su vrlo ugodne, pa smo ukupno odradili dva zarona.

Sama lokacija ”Kaisera” je vrlo zahtjevna iz razoga što često naletimo na lošu vidljivost zbog morskih struja i mulja, ali ovog puta nas je poslužila i izvrsna vidlljivost od nekih 15 metara. Naši gosti su bili vrlo zadovoljni organizacijom i vremenskim uvjetima te smo odlučili na kraju svih zarona zaokružiti 100 godina od potonuća druženjem u našem ronilačkom centru u Moluntu.

Prema jednoj od verzija, razlog potonuća bila je sabotaža jugoslavenske strane, no za to nikada nisu pronađeni pravovaljani dokazi. A već druga verzija kaže da je potonuo u olujnoj noći.

Bilo kako bilo, mi nastavljamo roniti na ovaj prekrasan brod te ćemo i dalje organizirati ronjenja na njega, priča vlasnica ronilačkog centra ¨Sea Star¨ i poziva ronioce koji žele roniti na ovom području da se jave na mail divingseastar@gmail.com ili broj +385 99 335 2700.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.