>
MOLUNAT/PREVLAKA – Mlada vlasnica ronilačkog centra ¨Sea Star¨ iz Molunta Klara Ljubenko s kolegama iz Crne Gore te ronilačkim centrom ”Epidaurum” iz Cavtata, organizirala je memorialno ronjenje na olupinu broda ¨Kaiser Franz Joseph I¨ na stotu godišnjicu njegova potonuća.
Prava međunarodna ronilačka ekspedicija na kojoj su sudjelovali ronioci iz Hrvatske, Crne Gore, Makedonije, Srbije, Austrije te čak i Novog Zelanda zaronila je do olupine 17. listopada.
– Olupina starog ratnog broda leži na 40-ak metara dubine u hrvatskim teritorijalnim vodama sa sjeveroistočne strane poluotoka Oštro na ulazu u Boku kotorsku, provom okrenut prema austrougarskoj utvrdi, a krmom prema prolazu u Boku – priča nam Klara Ljubenko.
– Njegova najplića točka je na 28 metara, a samo dno je 44 metra. Brod leži na svom lijevom boku, djelomično utonuo u mulj pa ronioci obilaze njegovu desnu stranu, cijeli brod je ¨okićen¨ ostacima mreža, parangala i konopa koje su izgubili ribari te je sve to obraslo prekrasnim žutim spužvama ¨sumporačama¨ što ugođaj ronjenja na ovoj lokaciji čini još ljepšim.
Na krmi broda još uvijek se vidi natpis imena, a na pramcu jedno od dva sidra na desnom boku i dalje stoji u svom ležištu, dok drugo nedostaje. Pretpostavlja se da je ono izvađeno s olupine zajedno sa propelerima, propelerskim osovinama, topovima i još nekim drugim dijelovima broda, tijekom operacija vađenja vrijednih obojenih metala s olupine, a koje je šezdesetih godina prošlog stoljeća, obavila splitska firma ”Brodospas” – priča Ljubenko.
Puno ime ovog broda bilo je ”(Seiner Majestät Schiff) Kaiser Franz Joseph I”, građen je u tršćanskom brodogradilištu ”Stabillimento Tecnico Triestino” u razdoblju od 1888. – 1890. godine.
Dužina mu je 104 metra, a širina 14,8 metara, te imao je i posebno ojačan izduženi donji dio pramca radi napada od neprijatelja udarom u brod. Tako se pokazao kao vrlo izdržljiv brod koji je plovio i u drugim morima. Tako je ”Franz Joseph” naprimjer, predvodio austro-ugarski flotni odred na Sjevernom moru, na svečanosti otvaranja Kilskog kanala u Njemačkoj, dvije godine kasnije brod je plovio vodama istočne Azije, a bio je i u Portugalu.
– Kao organizatorica ovog projekta te s kolegom iz Crne Gore, instruktorom Draganom Gačevićem, željela sam da sam da ronjenje protekne u najboljem mogućem redu, pa smo se tako sami mi par dana ranije spustili na olupinu ”Kaisera” i privezali za krmu i provu signalne putače koje su označavale poziciju broda i olakšavale zaron u plavo.
Vrijeme u ovom dijelu godine nas je izvrsno poslužilo, tako da nije bilo vjetra, more je bilo mirno, a temperature zraka i mora bile su vrlo ugodne, pa smo ukupno odradili dva zarona.
Sama lokacija ”Kaisera” je vrlo zahtjevna iz razoga što često naletimo na lošu vidljivost zbog morskih struja i mulja, ali ovog puta nas je poslužila i izvrsna vidlljivost od nekih 15 metara. Naši gosti su bili vrlo zadovoljni organizacijom i vremenskim uvjetima te smo odlučili na kraju svih zarona zaokružiti 100 godina od potonuća druženjem u našem ronilačkom centru u Moluntu.
Prema jednoj od verzija, razlog potonuća bila je sabotaža jugoslavenske strane, no za to nikada nisu pronađeni pravovaljani dokazi. A već druga verzija kaže da je potonuo u olujnoj noći.
Bilo kako bilo, mi nastavljamo roniti na ovaj prekrasan brod te ćemo i dalje organizirati ronjenja na njega, priča vlasnica ronilačkog centra ¨Sea Star¨ i poziva ronioce koji žele roniti na ovom području da se jave na mail divingseastar@gmail.com ili broj +385 99 335 2700.
D.G.
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev