>
  3 min. čitanja

Produbljivanjem kanala ispod virskog mosta, skratit će se plovidba 11 milja

Produbljivanjem kanala ispod virskog mosta, skratit će se plovidba 11 milja
Photo: Boris Kačan

PRIVLAKA/VIR – Produbljenje, odnosno rekonstrukcija Privlačkog gaza, pomorskog prolaza ispod Virskog mosta te obala otoka Vira i Privlake je jedan od najznačajnijih zahvata na pomorskim putovima u akvatoriju Zadarske županije ovog desetljeća, a u prosincu je ostvaren vjerojatno najvažniji preduvjet za realizaciju tog projekta: u Zadru je potpisan Sporazum o koordinaciji, zajedničkom financiranju i realizaciji izvođenja radova proširenja i produbljenja plovnog kanala Privlački gaz, koji su uz ostale potpisali ministar mora Oleg Butković i zadarski župan Božidar Longin.

Po tom Sporazumu projekt vrijedan 17,5 milijuna kuna bez PDV-a zajednički će financirati država preko Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, i to s 9.350.000,00 kuna, državna tvrtka “Plovput”, koja je i nositelj ovog posla, s 8,65 milijuna kuna, te Zadarska županija s 2,5 milijuna kuna, dok su ostali partneri grad Nin, te općine Privlaka, Vir i Vrsi, koje će sudjelovati u financiranju s po 375 tisuća kuna, piše Zadarski.hr.

Osim što je potpisan Sporazum o financiranju, ishođena je i građevinska dozvola te prijavljen početak građenja i iskolčenja. Nadalje, izrađena je projektno-tehnička dokumentacija te izrađena Studija utjecaja na okoliš. Međutim, samo produbljivanje kanala neće još neko vrijeme krenuti. Naime, potrebno je prije provesti zaštitna arheološka istraživanja i izradu geodetske snimke područja s arheološkim ostacima, pa tek potom ugovoriti izvođača radova i stručni nadzor.

Zašto je produbljenje i proširenje Privlačkog gaza toliko značajno i dugo očekivano? Jednostavno zato što je sada prolaz između istočne obale Vira i zapadne obale Privlake toliko plitak da tek manje brodice, s gazom ne većim od pola metra (i dobrim kapetanom) mogu proći njime, dok veća plovila moraju koristiti 11 milja duži put oko otoka Vira kako bi stigle od Zadarskog kanala i Virskog mora do Povljanskog kanala, Paga, Ninskog i Ljubačkog zaljeva, Velebitskog kanala i mjesta uz njega te Novigradskog i Karinskog mora ili obrnuto – sa svih tih atraktivnih morskih i priobalnih područja prema otocima zadarskog arhipelaga i otvorenom moru.

Samo iz perspektive nautičkog turizma novi, produbljeni Privlački gaz će biti ogroman iskorak jer će proširiti prostor i mogućnosti turistima nautičarima, a cijeli zadarski kraj, njegov morski i priobalni dio, učiniti još atraktivnijim.

Kada bude dovršen, a to znači nakon dvije godine od početka gradnje koja će početi tijekom ove godine, jer će u ožujku “Plovput” raspisati natječaj za izvođača radova, dvosmjerni kanal u Privlačkom gazu će biti dug 1740 metara, širok 40 metara, dubok tri metra od srednje razine mora, a jedino će ozbiljno ograničenje i dalje biti visina Virskog mosta, koja iznosi 10,50 metara, a u najnižem dijelu iznad kanala devet metara. Takva visina, međutim, omogućuje prolaz brodova do tisuću tona nosivosti, odnosno dubinom gaza do 2,5 m.

PROČITAJTE JOŠ: Sporazum o produbljenju plovnog kanala Privlački gaz

Virski most / Photo: Boris Kačan

Samo produbljivanje i proširivanje novog morskog prolaza obavljat će se iskopom pijeska, te miniranjem i iskopom kamenog materijala.

Krešimir Laštro, pročelnik županijskog Upravnog odjela za pomorsko dobro, more i promet, drži da osim gospodarske i sigurnosne koristi od novog prolaza postoji i jedna treća. Naime, sav iskopani materijal, kako je predviđeno Studijom utjecaja na okoliš, bit će korisno iskorišten. Studijom je predviđen iskop oko 42 tisuće kubika pijeska te 18 tisuća kubika kamene mase. Taj će materijal biti upotrijebljen za dohranjivanje nekoliko plaža u Ninu te Vrsima, dok će kameni materijal biti iskorišten za (do)gradnju lučica na otoku Viru. Neiskoristivi dio materijala bit će deponiran u more, na dubinu od 70 metara.

Kada bude dovršen, novi kanal kroz Privlački gaz bit će označen svjetlećim oznakama koje bi se postavile u paru (lijeva i desna strana) na međusobnoj uzdužnoj udaljenosti od 150 m, tako da bi ih ukupno bilo 26, od kojih su dvije svjetlosne – na ulazu u kanal s južne strane, na temeljima stupova mosta između kojih je predviđen ulaz u kanal. Također je predviđeno postavljanje dvije table sredine i slobodne visine prolaza na ograde mosta s južne i sjeverne strane.

Kako stvari stoje, radovi na prokopu Privlačkog gaza trebali bi početi u drugom dijelu ove godine, nakon što bude dovršen postupak odabira izvođača te potpisan Ugovor o zajedničkom financiranju Projekta, u kojemu će se odrediti točna vrijednost predmeta nabave, točni pojedinačni iznosi sufinanciranja u realizaciji projekta prema ugovorenim omjerima, način prijenosa sredstava, primopredaja izvršenih radova, kontrola trošenja sredstava i druga međusobna prava i obveze, a koji će potpisati iste one strane koje su sudionici prvog, načelnog Sporazuma.

Mario Vuksan, Zadarski.hr

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.