>
  4 min. čitanja

Spaljena Turska nema ni jedan jedini kanader, ali zato gradi jedan i planira još dva nosača aviona!

Spaljena Turska nema ni jedan jedini kanader, ali zato gradi jedan i planira još dva nosača aviona!
Foto: Youtube / Screenshot

U posljednje vrijeme govorimo o klimatskim promjenama koje toliko dramatično mijenjaju svijet, da još samo naivci i budale kažu kako to nema veze s nama. U kakvom uvrnutom svijetu živimo, najbolje kažu brojke, pa tako i golema ulaganja koja pojedine zemlje ubrizgavaju u vojsku, dok bitku gube na nekim drugim, trenutno zapostavljenim ali daleko bitnijim poljima. Poznati turski NBA igrač i veliki kritičar diktature turskog predsjednika Recepa Tayyipa Erdoğana, Enes Kanter napisao je nedavno na Twitteru da diktator Erdoğan ima 8 zrakoplova za sebe i svoju obitelj, da putuje udobno, a ima nula zrakoplova za borbu protiv požara u Turskoj. Spaljenoj i prijateljskoj Turskoj su zemlje poput male Hrvatske slale svoje kanadere, a vjerojatno ni mnogi Turci do tad nisu znali da nemaju niti jedan jedini operativan protupožarni zrakoplov. No imaju, apsurdne li ironije, nosač zrakoplova u izgradnji. Naravno, ne onih protupožarnih.

O ovoj temi razgovarali smo s vojnim analitičarem časopisa Obris.org, Igorom Tabakom, koji kaže da Turska, kao članica NATO saveza na ključnom položaju, ima veliku i dobro financiranu vojsku.

14 milijardi dolara godišnje za vojsku

– Njihova izdvajanja za vojne potrebe zadnjih godina iznose oko 14 milijardi USD godišnje prema NATO mjerilima, za vojsku od oko 355 tisuća aktivnih vojnika i još toliko rezervista. Doduše, efikasnost takvih ulaganja bitno je umanjena turskim velikim rashodima – kako zbog unutarnjih sigurnosnih problema, vojnih avantura u širem te daljem susjedstvu, ali i američkih sankcija pod kojima se nalaze radi koketiranja s ruskom vojnom industrijom. Upravo zato posljednjih godina turskim obrambenim sustavom dominira nastojanje da se osamostale po pitanju vojne opreme – kako oklopne tehnike, tako posebno i zrakoplovstva i mornarice – kaže Tabak.

Foto: Wikimedia

– U tom svjetlu treba gledati i izgradnju amfibijskog broda TCG Anadolu, za kojeg su se čuli planovi da je prvi u klasi od ukupno tri broda. Tu je zapravo riječ o desantnom nosaču čija je gradnja započela 2016. i trebala uz španjolsku pomoć dovršiti 2022. godine. Iako je prvotno trebao nositi američke borbene avione F-35B (varijanta s vertikalnim polijetanjem), to je otpalo s američkim sankcijama i izbacivanjem Turske iz čitavog F-35 projekta. Time je njegov smisao uvelike doveden u pitanje, iako bi brod i dalje mogao nositi samo helikoptere, a možda biti i matica nekakvih bespilotnih letjelica. Dapače, iz službenih turskih izvora se čulo i o mogućoj preinaci budućih domaćih školskih aviona TAI Hürjet, no sve je to još na razini nagađanja – kazuje Tabak.

Ukratko, riječ je o još jednom dijelu turskog državnog sustava koji se posljednjih godina našao u teškim strukturnim problemima zbog strateškog okretanja Turske pod kaotičnom i neuspješnom predsjedničkom vlašću Recepa Tayipa Erdogana, čovjeka koji je Tursku posljednjih godina uveo u direktne te učestale svađe sa NATO članicama (i tu posebno SAD), ali i EU (uz tradicionalno loše odnose s Grčkom, sada tu posebno i s Francuskom) – dok mu okret Ruskoj Federaciji zapravo i nije donio sve blagodati kojima se izgleda nadao – pojašnjava Tabak.

Projekt mornaričke modernizacije – Taoc turskih međunarodnih odnosa

– Sam brod TCG Anadolu trebao je nositi do 12 srednjih helikoptera ili 12 borbenih aviona u F-35B varijanti, te koštati oko 500 milijuna USD. No, otezanja u izgradnji, te nedoumice oko opremanja vjerojatno su tu početnu cifru potjerale nebu pod oblake. Ukratko, ovaj projekt mornaričke modernizacije itekako se našao taocem turskih međunarodnih odnosa, i vjerojatno neće baš tako lako postati simbolom turske  mornaričke sile prema očekivanjima i željama službene Ankare.

Sam brod TCG Anadolu trebao je nositi do 12 srednjih helikoptera ili 12 borbenih aviona u F-35B varijanti, a spominjalo se i moguće naoružavanje sa do 50 komada besposadnih letjelica Bayraktar TB3 – ujedno uz prostor za ukrcavanje i borbene tehnike za desant kopnenih snaga na gotovo 3.300 kvadrata zasebnih garažnih paluba. Sve to trebalo je prema prvim procjenama koštati oko 500 milijuna USD. No, otezanja u izgradnji, te nedoumice oko opremanja vjerojatno su tu početnu cifru potjerale nebu pod oblake. Ukratko, ovaj projekt mornaričke modernizacije itekako se našao taocem turskih međunarodnih odnosa, i vjerojatno neće baš tako lako postati simbolom turske mornaričke sile prema očekivanjima i željama službene Ankare – kazuje Tabak.

Foto: Wikimedia

Rasulo protupožarne eskadrile

– Ujedno, treba napomenuti i kako sva turska vojna ulaganja posljednjih godina prate i čistke u vojnim redovima (posebice u zrakoplovstvu), tako da se njihove sposobnosti nisu bitnije povečavale.

Dobro to ocrtava i činjenica neaktivnosti bivše turske flote vatrogasnih aviona Canadair CL-215. To je dovelo do situacije da Turska Posljednjih dana za gašenje požara koristi nešto svojih helikoptera i besposadnih sustava, dok većinu posla sada radi flota vatrogasnih aviona sakupljena u pomoć iz niza prijateljskih zemalja – među kojim je i Republika Hrvatska – pojašnjava Igor Tabak za Morski HR.

Inače, Kanader tipa CL-415 stoji oko 26 milijuna dolara, a s dodatnom opremom i rezervim dijelovima, cijena se penje na 30 milijuna dolara,  dok potpuno novi air tractor tipa Fire Boss košta oko 3 i pol milijuna dolara.

Dakle, Turska bi s proračunom za vojsku  na bazi jedne jedine godine mogla kupiti 467 kanadera ili gotovo 4 tisuće air tractora. Dakle, sa samo pet posto vojnog proračuna jedna Turska lako kupi 23 kanadera ili gotovo 200 air tractora. Izuzetno mala cijena za spašavanje ljudskih života, imovine i okoliša, no to tek treba ući u glavu ljudi poput Tayipa Erdogana.

Jurica Gašpar

PROČITAJTE JOŠ:

TURSKA GORI Poznata ljetovališta okružena požarima, NBA igrač Erdoganu: “Imaš 8 privatnih zrakoplova, a nijedan za gašenje!”
NEVJEROJATNA SNIMKA IZ TURSKE Kanader jedva izbjegao sudar s idiotom na jet skiju, koji mu je presjekao put
STRAVA I UŽAS NA TURSKOJ OBALI Turisti čamcima bježe pred vatrenim zidom
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.