5 min. čitanja

SPAVAJU LI PO ŠUMAMA? HTZ kaže da turisti dolaze rekordno, iznajmljivači tvrde da gostiju ima 4 puta manje!

SPAVAJU LI PO ŠUMAMA? HTZ kaže da turisti dolaze rekordno, iznajmljivači tvrde da gostiju ima 4 puta manje!
Foto: Morski HR

Hrvatska turistička zajednica redovito objavljuje dolaske i noćenja. Ako je suditi prema njihovoj statistici, Hrvatsku čeka rekordna sezona. No zašto onda vidimo poluprazne plaže i zašto sve više iznajmljivača upozorava da ima dosta praznog smještaja u špici sezone, diljem obale, a posebno u Dalmaciji?

Turistička zajednica Hrvatske prošli je tjedan objavila statistiku turističkih dolazaka u Hrvatsku u svibnju. Prema podacima sustava eVisitor obrađenim na dan 13. lipnja 2023., tijekom svibnja je zabilježen 1.449.121 dolazak stranih turista te 260.841 dolazak domaćih turista.

Prema tim istim podacima, broj noćenja stranih turista u svibnju je iznosio 5.636.837, dok su domaći turisti ostvarili 668.412 noćenja. Ukupan turistički promet koji čine i strani i domaći turisti u svibnju je iznosio 1.709.962 dolaska i 6.305.249 noćenja.

Podaci također kažu da je najviše ukupnih komercijalnih noćenja ostvareno u hotelskom smještaju (40 posto), dok se 26 posto odnosi na obiteljski smještaj, 25 posto na kamping kapacitete, a devet posto na ostale vrste smještaja.

Gledajući ukupan rezultat svibnja mjeren noćenjima, u odnosu na svibanj prethodne godine sveukupan rast prometa bilježe sve naše turističke regije, stoji u zadnjem izvješću hrvatskog TZ-a.

Čitatelj šalje snimku gotovo prazne plaže u Mimicama kod Omiša: "Ovako prazno nije bilo godinama..."

Iznajmljivači se žale: "Predsezona je podbacila, booking je slab, usluge su preskupe"

- Booking je jako slab, naročito u kućama za odmor gdje je čak u špici sezone dosta praznih objekata i onih koji imaju po tjedan ili dva slobodna tjedna za rezervaciju. Apartmani su možda nešto bolje popunjeni, ali isto tako lošiji u odnosu na prošlu sezonu.

Pula je poprilično prazna, prometnice su dosta rasterećene i po tome se vidi koliko je grad zapravo posjećen. Lani u ovo doba su prometnice bile znatno opterećenije - kazala je za Index Lorena John, predsjednica Udruge obiteljskog smještaja Istre.

Splitsko-dalmatinska županija, prema podacima TZ-a, zabilježila je u svibnju 547.278 posjeta odnosno 1.968.302 noćenja te također, prema tim podacima, bilježi rast u odnosu na prethodnu godinu.

Predsjednica Hrvatske udruge obiteljskog smještaja Barbara Marković kaže da je ove godine predsezona u Splitu pobacila, a sve zbog slabe ponude sadržaja i lošeg vremena.

- Ako izgubimo predsezonu i podsezonu, onda zapravo nismo ništa puno napravili, neće nam biti neka zarada i vratit ćemo se u 2015. godinu kada smo odrađivali samo tri mjeseca sezone - kaže.

Što se dogodilo?

- I mi smo svi skupa digli cijene, a i recesija je utjecala na to da ljudi razmisle gdje će za svoje novce provesti godišnji odmor jer su primjerice Albanija i Bugarska znatno jeftinije od nas. Mi ne nudimo puno sadržaja osim restorana i kafića  - ispričala je Marković.

- Njemačka je ušla u recesiju, velik je broj objekata u ponudi, cijene su visoke, izvanpansionska ponuda je isto tako skupa, restorani su jako podigli cijene. Ako samo usporedite cijene s lanjskima, vidjet ćete da su ove godine pojedine od njih i triput skuplje. Primjerice, u Fažani je kugla sladoleda i do pet eura - kaže John.

- Bukinga ima, ali svi su očekivali da će biti bolji. Možda smo svi imali nerealna očekivanja, a i cijene su išle gore. Možda će nas to sve skupa sad malo koštati. Ogromna je ponuda, već godinama niču novi apartmani i kuće za odmor. U selima gdje je prije pet godina bila jedna kuća za odmor sad ih je na desetke. Mnogi su i podigli cijene i tako se možda malo precijenili - kaže jedan iznajmljivač iz srednje Dalmacije.

Turistička zajednica prikazuje samo ono što njima odgovara - "Broj je četiri puta manji!"

Željko Garača s Ekonomskog fakulteta u Splitu gostovao je u Dnevniku N1 televizije gdje je komentirao divljanje cijena i može li se ono odraziti na turističku sezonu.

Garača smatra kako su se mnogi polakomili.

- Poneseni rezultatima prošle turističke sezone i najavama da će ova biti bolja je mnoge navela na drastično poskupljenje cijena. No ovo ne sluti na dobro. Ja sam usporedio brojeve koliko je stranih turista ušlo u Hrvatsku protekla dva vikenda i taj broj je frapantno manji, četiri puta manji!

To se mora odraziti na potražnju. Građani zapadne Europe su dobro informirani o cijenama i znaju da smo jedna od skupljih destinacija. Međutim, turizam nije samoposluga pa da možete uspoređivati cijene kao u u dva trgovačka lanca, turizam je doživljaj. Dio gostiju je počeo kalkulirati, poglavito Nijemci koji se nalaze pred recesijom. Morat će doći do spuštanja cijena, neki hotelijeri već idu u tom smjeru - kaže prof. Garača.

- Turistička zajednica izbacuje samo ono što njima odgovara. Mislim da su njihove brojke nerealne jer oni crpe podatke po prijavama turista i ti podaci idu eVisitor. Ja sam u par navrata u mojoj destinaciji brojio goste i falila ih je dobra četvrtina. Kako oni te brojke namjeste, ja to ne znam, ali gostiju nema. Oni dođu, pogledaju par atrakcija, iskoriste javni WC i odlaze nazad. Čak ni vodu ne kupuju - smatra Mirko Bulić iz Hrvatske zajednice udruga obiteljskog smještaja.

Je li se to moglo spriječiti?

- Već smo od ranije naglašavali da će ova turistička godina biti sve samo ne idilična kao prethodna godina. Prošle godine svi su gosti dolazili s velikom željom i novcima koji su uštedjeli u koroni, i prihvaćali su sve što tražimo, pristajali su na više cijene - kaže za Poslovni dnevnik Boris Žgomba, predsjednik Uprave Uniline grupe i član izvršnog odbora Europske udruge turističkih agencija (ECTAA).

Euforija ih je u ovoj godini napustila, susreli su se s vlastitim problemima, od inflacije, recesije, nema više državnih poticaja, subvencija na plaće, ima rasta troškova, otplate kredita… na neki način krenuo je normalan život sa svim problemima koje nosi.

Buking platforme funkcioniraju tako da većina gostiju može otkazati rezervaciju bez naknade do tek nekoliko dana pred polazak, tako da zapravo nemamo rezervacije, nego više predrezervacije koje se dijelom otkazuju.

To znači da gost kalkulira, on je predrezervirao uslugu, naznačio je mogućnost da dođe, i onda je sada, u svom naknadnom istraživanju na tržištu, došao do neke povoljnije ponude ili otkazao iz nekih posve drugih razloga. Vrlo je moguće da je dobio i neku povoljniju ponudu negdje drugdje.

Kako sad stvari stoje, ta se popunjenost neće ponoviti bar u srpnju, a kako će biti u kolovozu tek ćemo vidjeti. Naime, sad već počinju veći popusti koji nisu bili predviđeni i kojih lani nije bilo ni u naznakama, što znači da će doći do poremećaja cijena. To je svakako jedna nekontrolirana situacija na tržištu, koja je dobra za kupca koji će uloviti last minute cijenu. Za onog tko je platio aranžman skuplje pred tri mjeseca svakako nije, i taj više nikad neće platiti toliko unaprijed.

Cijene će stoga zasigurno padati, pa ako ste turist koji ide na Jadran, nije loše čekati doslovno zadnji čas. Mjesta će vjerojatno biti dovoljno, a cijene drastično jeftinije!

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.