>
  2 min. čitanja

Splićani slave blagdan svetog Dujma i dan svog grada – Tko je bio ovaj svetac?

Splićani slave blagdan svetog Dujma i dan svog grada – Tko je bio ovaj svetac?
Foto: Boris Kačan / Wikimedia

SPLIT – Splićani danas slave Svetog Dujma. Svetkovinu još zovu Sudamja (Su = sveti i damja = Dujam), što je naziv višestoljetnog tradicionalnog blagdana, u narodu zvanog fešta svetoga Duje ili fjera svetog Duje, koja se tradicionalno održava svakog 7. svibnja u Splitu. Tom manifestacijom obilježava se ujedno i dan grada Splita. Sama Sudamja uključuje i svečano obilježavanje prije i nakon samog 7. svibnja, prigodnim javnim priredbama i događajima, a uz proslavu je, od davnina, usko povezan i sajam raznolike robe koja se nudi građanima i posjetiteljima.

Kontradiktorna je činjenica da Splićani svoj grad promoviraju kao Dioklecijanov grad iako je upravo taj rimski car odgovoran za ubojstvo njihovog sveca-zaštitnika.

Dan grada Splita obilježava se 7. svibnja u čast svetkovine svetog Dujma, katoličkog biskupa i mučenika, koji je zaštitnik grada (ujedno i Splitsko-makarske nadbiskupije). Ta svetkovina, koja se obilježava više stoljeća. Iako je sv. Dujam ubijen u travnju 304. godine spomendan mu se slavi u svibnju kako se proslava ne bi spojila s pomičnim blagdanom Uskrsa, piše o ovom svecu Povijest.hr.

Sveti Dujam (lat. Domnius) bio je biskup Salone u vrijeme rimskog cara Dioklecijana (vladao od 284. do 305. godine) koji je poznat po progonu kršćana. Rođen je u Siriji u 3. stoljeću, u bogatoj obitelji, a za svećenika se školovao na znamenitom učilištu i velikom centru grčke kulture u Antiohiji. Nakon propovijedanja po Siriji odlazi u misionarsko djelovanje u tadašnju rimsku provinciju Dalmaciju.

U tada najvećem dalmatinskom gradu Saloni postaje biskup (284.) naslijedivši Venancija. Za vrijeme Dioklecijanovih progona kršćana ubijen je po naredbi rimskog namjesnika Dalmacije Marka Aurelija Junija u gradskom amfiteatru Salone, a pokopan je izvan gradskih zidina na sjevernom groblju danas poznatom pod nazivom Manastirine.

Nakon što je Milanskim ediktom 313. godine kršćanstvo izjednačeno s ostalim religijama u Rimskom Carstvu, narod je javno počeo štovati Dujma kao sveca i mučenika. Početkom 5. stoljeća nad njegovim grobom podignuta je bazilika koja je srušena kada je Salona razorena od strane združenih avarsko-slavenskih snaga.

Većina preživjelog stanovništva sklonila se u obližnju Dioklecijanovu palaču kada i počinje pravi razvoj grada koji se uskoro širi izvan zidova palače. Sam grad u dokumentima nazivao se latinskim imenom Spalatum. Splitski biskup Ivan Ravenjanin je sredinom 7. stoljeća organizirao da se relikvije sv. Dujma prenesu u Dioklecijanov mauzolej, koji je preuređen u katedralu, gdje se i danas čuvaju i prikazuju na svečev spomendan.

Najstariji izvor o proslavi Sudamje je u odredbama Splitskog statuta iz 1312. godine u kojem se donose posebne odredbe o proslavi i štovanju sv. Dujma. Kontradiktorna je činjenica da Splićani svoj grad promoviraju kao Dioklecijanov grad, iako je upravo taj rimski car odgovoran za ubojstvo njihovog sveca-zaštitika.

D.G.

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.