>
  6 min. čitanja

Stalno slušate o pojmu “najdestinacija”? Vrijeme je da se priča raskrinka

Stalno slušate o pojmu “najdestinacija”? Vrijeme je da se priča raskrinka
Photo: EBD / Facebook

Hrvatska je toliko prelijepa da su hvalospjeve o njenoj ljepoti Hrvati utkali u himnu. Ponosne, kakvi jesu, bilo je pitanje vremena kad će ih neki stranac dobrano iskoristiti upravo na račun – njihova vlastitog ega. Izuzetno inteligentan mladi poduzetnik iz Belgije, Maximilien Lejeune, nanjušio je poslovnu priliku i vrlo jednostavno otvorio internetsku stranicu “European Best Destinations”. Ostalo slušate konstantno godinama, s malenim razlikama u lokaciji i vrsti natjecanja. Hrvatski gradovi, adventi, plaže, skrivene uvale, nacionalni parkovi, romantične, prekrasne, divne i najdivnije… sve su to europske naj destinacije. I UVIJEK se time pohvale lokalci kojima titra ego kad su upravo – oni na redu, a po ramenu ih potapša i Hrvatska turistička zajednica.

Kad je otvorio web stranicu, Maximilien Lejeune je istu proglasio i organizacijom istog imena, sa sjedištem u Bruxellesu. Funkcioniraju tako već čitavo desetljeće sa svrhom promoviranja europskog turizma i kulture. Promocija uključuje i natjecanje, pa se u određenoj kategoriji uvrsti nekoliko lokacija s određenim rokom kad možete glasati. Pa ukoliko dovoljno ustrajno stišćete klik na svog favorita, možda se upravo vaša destinacija proglasi najboljom.

Da se razumijemo, čovjek nije ništa lagao – on i njegova organizacija smatraju da je u tom trenutku, kad se njima sprdne, neka lokacija – zapravo europska naj destinacija. Turističke zajednice Pariza, Londona ili pak Barcelone to baš i ne dira pretjerano jer i bez toga imaju dovoljno posla. No spoznaja da se nalazite u “konkurenciji” s nekim od tih gradova, pa ih i “pobijedite”, hrvatske sredine (pardon, naj-destinacije), dovodi u delirij. Tako se dogodilo da je u nekoliko navrata delegacija s navedene internetske stranice posjećivala Hrvatsku, gdje su ih oduševljeni “najdestinaćani” častili, hvalili i zahvaljivali im na dodjeljenom virtualnom vijencu i tituli za koju su se mukotrpnim i upornim klikanjem i sami izborili.

https://www.facebook.com/ebdestinations/photos/a.182666735183189/940961832687005/?type=3&theater

Dobar primjer zato je Zadar, koji je delegaciji BSD-a 2016. godine upriličio doček dostojan zlatnih olimpijaca, pa je nakon tjedana uporne medijske kampanje okupljeno mnoštvo ponosno klicalo “Zadar je najbolji, zadar je sjajan, nitko u Europi njemu nije ravan”, a tadašnji gradonačelnik Božidar Kalmeta na samo zato podignutoj bini na središnjem Narodnom trgu primio je uokvirenu plaketu vrijednu 50-ak kuna (od čega najviše novca otpada na okvir).

Nije loš primjer ni Zagreb, koji je titulu najboljeg adventa iz nekog razloga dobio tri puta zaredom, pa je mišljenje mladog Belgijanca zagrebački gradonačelnik Milan Bandić shvatio prilično ozbiljno, a pristigla je onda Zagrebu i još pokoja titula poput recimo “European Christmas market”

https://www.facebook.com/ebdestinations/photos/a.169654629817733/1146155048834348/?type=3&theater

Organizacija bez telefona i adrese s kojom surađuje HTZ

Zanimljivo je spomenuti da ista organizacija na svojim stranicama nema broja telefona ni službene adrese, što bi za ozbiljnu instituciju takvog karaktera bilo uobičajeno. Mogućnost da im se obratite možete ostvariti putem obrasca za komunikaciju i to je otprilike to. Ono što postoji na njihovim stranicama jest broj poštanskog pretinca bez adrese: “1150 Bruxelles, Belgija” i e-mail adresa: contact@europeanbestdestinations.org.

Ipak, u Hrvatskoj turističkoj zajednici ne vide ništa sporno u tome. Na naše pitanje “ima li Hrvatska turistička zajednica ikakvu poslovnu suradnju s dotičnom web stranicom i njenim administratorom Maximilien Lejeuneom?“, odgovaraju.

“Hrvatska turistička zajednica, kao i mnoge druge europske turističke organizacije zemalja i gradova, ima status redovnog članstva u EBD-u. Riječ je o organizaciji koja na svojim službenim mrežnim stranicama ostvaruje međunarodni doseg koji premašuje 5,5 milijuna ljubitelja putovanja, koja okuplja više od 300 europskih destinacija te koja na društvenim mrežama ostvaruje više od 90 tisuća pratitelja (fanova).”, stoji u odgovoru HTZ-a i nastavljaju konkretnije:

“Hrvatska turistička zajednica nema ugovorno reguliranu marketinšku ili PR suradnju s
organizacijom European Best Destination (EBD).”

Ipak, osim 10 posto godišnjeg budžeta EBD-a koji silazi s budžeta EU, ostatak prihoda dolazi im od preko 300 nacionalnih i lokalnih turističkih zajednica. I tu se vraćamo na onaj ego iz uvoda; da bi bile izlistane na ovoj, ništa drugo do običnoj i za europske uvjete loše posjećenoj web stranici, imaju obvezu uz pristupnicu u iznosu od 520 eura, plaćati i godišnju članarinu od 468 eura. Ovo bi pak značilo da iz HTZ-a ne govore istinu, jer kako je svojedobno pisala i Slobodna Dalmacija, članstvo se plaća.

– Novčana podrška lokalnih turističkih ureda omogućuje nam da milijunima putnika na 32 jezika pružimo brojne informacije o ljepotama i bogatstvu Europe – potvrdio je za Slobodnu i samLejeune.

Ako turističke zajednice s ponosom ističu da imaju “redovno ČLANSTVO” na njegovoj stranici, da se tu zbrojiti i nekoliko stotina tisuća eura.

Dubrovnik je 2018. godine proglašen najdestinacijom za kruzere – Photo: Screenshot

Naberu klikova koliko i ispodprosječni blogeri

Na stranicama EBD-a hvale se s 5,5 milijuna “ljubitelja putovanja” godišnje. No ako ćemo to pretvoriti u stvarni promet web stranice, to pak znači 15 tisuća klikova dnevno, što je zapravo posjećenost jednog lokalnog news portala u Hrvatskoj ili ispodprosječnog blogera.

Na Twitteru ih prati samo 4.229 sljedbenika, Facebooku 77.753, Instagramu 8.132. Da svi sljedbenici zajedno (od kojih je dobar dio i iz Hrvatske) posjete Lijepu našu, ne bi bilo dovoljno da popune turističke kapacitete Vodica iz 2018. godine. Naime, samo je u taj gradić (koji još uvijek nije proglašen naj destinacijom, pa je pitanje vremena), prošle godine pristiglo trostruko više gostiju.

Photo: Screenshot

I to su realne statistike u kojima nećemo spominjati mogućnost manipulacije bjesomučnim stiskanjem klikova koji se lako mogu prikazati kao jedinstveni posjeti koji to nisu. Treba li ovome dodavati i način glasovanja u kojem EBD odabranim “sretnicima” šalje detaljne upute sa savjetima na koji način mobilizirati svoje građane da glasuju?

Ne želeću umanjivati važnost internetske stranice kojoj se turističke zajednice diljem Hrvatske iz nekog razloga klanjaju, pitali smo krovnu instituciju i još nešto.

Zanimalo nas je i što za Hrvatsku turističku zajednicu portal European Best Destinations čini “renomiranim”, kako su ga opisali? Zašto drže da su relevantni podaci s ankete jedne takve internetske stranice?

“Upravo međunarodni karakter EBD organizacije daje na značaju nagradama koje se dodjeljuju jer iste osvajaju one destinacije koje su skupile najviše glasova fanova na svim tržištima. Primjerice, u posljednjem izboru za najbolju europsku plažu sudjelovalo je više od 32 tisuće glasača iz 116 zemalja svijeta. Dodatna vrijednost osvojenih nagrada i članstva u EBD-u očituje se u dodatnoj PR vrijednosti naknadnih objava koje generiraju veću vrijednost od samog sadržaja na mrežnoj  stranici. Kao posljednji primjer dodatnih PR objava na temu najboljih europskih plaža navodimo objavu u popularnom španjolskom mediju Condé Nast. Također, dodajmo kako je organizacija EBD službeni partner ‘Europske destinacije izvrsnosti (EDEN)’, projekta Europske komisije koji promiče modele održivog razvoja turizma te koji za cilj ima promociju manje poznatih europskih destinacija te njihovo umrežavanje.” – pojasnili su nam iz Hrvatske turističke zajednice.

No što je ta “dodatna vrijednost” i jesu li provjerili radi li se doista o pravno registriranoj organizaciji, s obzirom na činjenicu da na njihovim stranicama nema potrebnih referenci neke organizacije/udruge/tvrtke/agencije, nismo dobili odgovor.

I za kraj, vratimo se na početak. Hrvati vole biti najbolji i najljepši, pa makar i u izmišljenom natjecanju. U prilog tome govori i čitanost svakog članka koji sadrži ključne riječi “najbolja destinacija”, ali nemojmo se lagati – čitanost unutar perimetra same destinacije. Čak i dijeljenja na društvenim mrežama idu tome u prilog, a komentari su najčešće samohvala prostorom gdje dotični djelitelj statusa trajno obitava.

Genij gospodina Maximiliena Lejeunea nikako ne treba podcijeniti, dapače, treba mu skinuti kapu i diviti se. Ubosti prstom na kartu, nakititi je virtualnim zlatnim vijencem, proglasiti najboljom, doći besplatno na poziv lokalnih vlasti i turističke zajednice, zaraditi na tome i zarađivati još i još godinama, bez ikakvog analitičkog učinka na turizam, uspješno može samo iznadprosječno inteligentna osoba. Zar to nije posao iz snova? Ali o onima koji to i dalje puše i javnosti predstavljaju kao važno, više od ovog vjerojatno ne treba pisati. Zaključke donesite sami.

PROČITAJTE JOŠ: OPET NAJ DESTINACIJA – Autoru nagrade se omililo ili je nešto drugo u pitanju?

Jurica Gašpar

Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.