>
ISOLA SACRA - Samo 30-ak kilometara od glavnog grada Italije, Isola Sacra je godinama bila ignorirana, ali sada je Royal Caribbean planira pretvoriti u veliku novu luku.
Mirni zaselak u općini Fiumicino, nedaleko od Rima, mjestašce je na ušću rijeke Tiber u more, u kojem se obiteljske kuće izmjenjuju s malim vrtovima i livadama. Takvo ne izgleda kao da bi moglo privući mnogo turista, no gradske se vlasti nadaju se da će jedan ambiciozan projekt to promijeniti, piše Guardian.
Naime, ovdje bi se trebala graditi nova luka pod nazivom Fiumicino Waterfront, koja je zajednički pothvat kruzerske tvrtke Royal Caribbean i britanskog investicijskog fonda Icon Infrastructure.
Lokalne vlasti podupiru projekt jer vjeruju da će doprinijeti razvoju turizma, ali mu se mnoge lokalne skupine protive zbog utjecaja za koji misle da će imati na morski okoliš.
Zbog grandioznog projekta mogao bi nastradati i stari ruševni svjetionik, ali i plaža poznata po ‘bilancionima‘ - drvenim kućicama na stupovima koje su se nekad koristile za ribolov.
Doista, u mjesto se dugo nije ulagalo. 2010. postojao je plan o izgradnji najveće marine na Sredozemlju, koja je trebala imati četiri velika pristaništa, hotel s kongresnim centrom te niz poslovnih prostora i luksuznih stanova.
Ali dvije godine kasnije, graditelj, Francesco Bellavista Caltagirone, uhićen je zbog prijevare i projekt je napušten.
Prije tri godine, to je zemljište kupio Royal Caribbean za 12 milijuna eura te kasnije prodao 90 posto svog udjela Iconu, s dopuštenjem da luku prenamijeni u dok za kruzere u koji bi mogli pristajati i brodovi klase Oasis, koji su do 2023. bili najveći i najdulji putnički brodovi na svijetu.
Sa 72 metra visine, dvostruko su viši od svjetionika Fiumicino i mogu prevesti do 5000 putnika.
- Kažu da će se zbog ove luke otvoriti mnoga radna mjesta, ali kad su kruzeri u pitanju, pomorci se ne zapošljavaju lokalno, a turisti koji stignu neće biti zainteresirani za Fiumicimo, nego za Rim - kaže Giancarlo Petrelli, umirovljeni inženjer koji je dio Tables of Port, grupe lokalnih udruga koje se bore protiv izgradnje pristaništa. ‘Zar nitko ne razmišlja o prometu i zagađenju koje stvara 5000 ljudi koji idu u Rim i iz njega?‘
Jedna luka koja opslužuje Rim već postoji. To je Civitavecchia, ali novi će objekt osigurati dodatne kapacitete za industriju krstarenja.
Petrelli je također zabrinut zbog erozije obale. Od prvotnog plana luke ostao je lukobran dug 800 metara koji je promijenio struje i odvukao pijesak s plaža Focene i Fregene, nešto sjevernije od Isola Sacre.
- Lukobran je izmijenio morski ekosustav. Sada je tu samo pijesak, ali u prošlosti je bilo školjaka i hobotnica - kaže Petrelli.
More kod Fiumicina je plitko, pa da bi se napravilo mjesta za velike brodove, građevinari bi morali izvaditi više od 3 milijuna kubičnih metara pijeska. Prema planovima, otprilike trećina bi se iskoristila za obnavljanje plaža u Fregeneu i Foceneu.
Federica Giunta, antropologinja iz Fiumicina, koja je članica prosvjedne grupe Collettivo No Porto, zabrinuta je da bi se lukobran morao produžiti na 1200 metara. Također se boji da će cijela obala biti izbetonirana, budući da se nedaleko gradi posebna luka za ribarske brodove.
Za Pietra Spirita, bivšeg predsjednika Uprave za Središnje Tirensko more i profesora na rimskom Sveučilištu Mercatorum, problem nije toliko sama luka, već njezino vlasništvo.
Iako nije neuobičajeno da kruzeri posjeduju zemlju na kojoj pristaju, to su obično mali privatni otoci ili plaže.
Protivnici projekta nadaju se da će ga uspjeti zaustaviti. Iako je talijanska vlada uključila projekt u program radova za ovu godinu, izgradnja još nije započela zbog naknadnih procjena i prigovora.
D.G.
© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev