>
Krajem listopada uprava Atlantske plovidbe pozvala je dioničare na izvanrednu skupštinu koja će se održati 12. prosinca, a na kojoj bi dioničari trebalo odlučiti o delistiranju 2,09 milijuna dionica sa zagrebačke burze.
To je praksa Tankerske plovidbe koja je većinski dioničar Atlantske plovidbe sa 71,4 posto udjela. Dubrovačka kompanija 15. prosinca obilježit će 69 godina svog postojanja – godinu dana je mlađa od zadarske.
Vodstvo zadarskog brodara u pozivu je neopozivo izjavilo kako se obvezuje od svih dioničara koji glasuju protiv odluke o povlačenju dionica s uvrštenja na uređenom tržištu na njihov zahtjev otkupiti njihove dionice u roku od tri mjeseca od dana upisa izglasane odluke u sudski registar uz pravičnu naknadu, piše Lider hr.
Pravičnu naknadu su definirali kao prosječnu cijena dionica ostvarenu na burzi, izračunana kao ponderirani prosjek svih cijena u zadnja tri mjeseca prije dana objave poziva na glavnu skupštinu u glasilu društva. Ako se dionicama trgovalo u manje od trećine trgovinskih dana unutar zadnja tri mjeseca, pravična naknada utvrđuje se elaboratom o procjeni fer vrijednosti dionice, revidiranim od strane neovisnog ovlaštenog revizora.
Protuprijedlog za skupštinu 12. prosinca tako je poslao Hrvoje Vidan koji zahtijeva od Uprave davanje objašnjenja i pružanje svih materijalnih informacija u odnosu na trenutno poslovanje kompanije i njezine poslovne planove te vrijednost imovine Atlantske plovidbe radi prosudbe piranja koja su na dnevnom redu Izvanredne glavne skupštine. Vidan ocjenjuje da je navedena informacija neophodna da bi dioničari mogli zauzeti stav da li prenijeti dionice na kompaniju budući da je trenutna tržišna cijena dionice na Zagrebačkoj burzi znatno ispod same vrijednosti kompanije, odnosno stvarne vrijednosti dionice u odnosu na imovinu i poslovne projekcije.
Pored toga, navedena obavijest potrebna je ne samo radi zaštite interesa dioničara već i radi zaštite interesa samog Društva. Ukoliko dioničari prilikom glasovanja o ovoj točci dnevnog reda i kasnije prilikom sklapanja ugovora o prodaji i prijenosu dionica ne bi imali dovoljno informacija o samoj vrijednosti predmeta prodaje, te ukoliko bi postojao znatan nesrazmjer između tržišne odnosno otkupne cijene dionice i njezine stvarne vrijednosti, ostvario bi se tri uvjet iz čl. 28 Zakona o obveznim odnosima (Bitna zabluda) te bi Društvo moglo odgovarati dioničarima za štetu koju pretrpe u slučaju poništaja ugovora, čime bi automatski oštetili i one dioničare koji nisu prenijeli svoje dionice na Društvo već ih i dalje nastavili držati – smatra Vidan.
Ovaj mali dioničar ocjenjuje kako ovdje pravne norme treba tumačiti i primjenjivati smisleno. – U konkretnom slučaju to znači da na relativno nelikvidnim tržištima kapitala uključujući i ona na kojima je nizak ostvareni promet pojedinom dionicom, mogućnost manipulacije cijenom dionica je znatno veća.
Podsjetimo, Tankerska plovidba počela je kupovati dionica Atlantske plovidbe sredinom prošle godine stekavši oko 6,5 posto. Nakon iznenađujuće odluke Uprave dubrovačkog brodara o dokapitalizaciji, u listopadu prošle godine zadarski je brodar kupio najveći paket ponuđenih dionica čime je povećao udjel na malo manje od 40 posto. S obzirom da je time prešla zakonski prag od 25 posto, našla se u obvezi davanja ponude za preuzimanje, što je i učinila. U prvoj ponudi za preuzimanje Tankerska plovidba povećala je udjel na više od 64 posto, a ovoga proljeća objavila je dobrovoljnu ponudu za preuzimanje preostalih dionica čime je dosegla više od dvije trećine udjela u dubrovačkom brodaru.
U tom smislu u cjelokupnom kontekstu predstavlja svojevrsnu zlouporabu prava te povredu načela savjesnosti i poštenja kao jednog od osnovnih načela Zakona o obveznim odnosima.
U tom kontekstu, (nakon dva "neuspjela" pokušaja preuzimanja) prijedlog ovakve odluke zapravo dobiva kontekst retorzije zbog pomanjkanja volje preostalih dioničara da prodaju dionice većinskom dioničaru po cijeni koja je prema nekim procjenama znatno niža od stvarne vrijednosti kompanije, smatra Vidan. – U tom smislu u cjelokupnom kontekstu predstavlja svojevrsnu zlouporabu prava te povredu načela savjesnosti i poštenja kao jednog od osnovnih načela Zakona o obveznim odnosima kojeg su se dužni pridržavati svi sudionici obveznih odnosa – stoji u protuprijedlogu.
Hrvoje Vidan ističe i kako predlagatelj delistiranja dionica nije obrazložio trošak kotacije dionice na Zagrebačkoj burzi te specificirao kakve su to znatne uštede koje bi kompanija ostvarila, posebice ne dovodeći u vezu ostvarene prihode s navedenim troškom kotacije i na koji način navedeni trošak ugrožava odnosno opterećuje trenutnu imovinu Atlantske plovidbe. Hrvoje Vidan stoga smatra da bi izvršni direktori trebali odgoditi održavanje Izvanredne Glavne skupštine.
J.T.
PROČITAJTE JOŠ:
© 2024 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev