>
  5 min. čitanja

Ugledni pravnik napao izvještaje Ministarstva i Agencije o Lastovu: "Nisu spomenuli ključnu stvar!"

Ugledni pravnik napao izvještaje Ministarstva i Agencije o Lastovu: "Nisu spomenuli ključnu stvar!"
Foto: Borna Hudeček

Nakon što su Ministarstvo mora i Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu objavili detaljnje izvještaje o tragediji na trajektu Lastovo, gdje su, ukratko, odgovornima proglašeni predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, kao i sama kompanija, ali i zapovjednik „Lastova“ po zapovjednoj odgovornosti, u redakciju Morskog HR pristižu dokumenti, ali i mišljenja pomorskih i pravnih stručnjaka koji smatraju da je problem daleko širi i kako se neke stvari uporno prešućuju.

Morski HR je u posjedu mišljenja više stručnjaka iz područja pomorskog prava o nesreći broda Lastovo. Objavljujemo pravno mišljenje u vezi Izvještaja Ministarstva mora, od strane umirovljenog redovnog profesora Pravnog fakulteta Sveučilišta u Splitu u trajnom zvanju, dr. sc. Dragana Bolanče.

U izvještaju, napisanom na 11 stranica, dr. Bolanča ističe da je u trenutku pomorske nesreće brod Lastovo imao valjanje svjedodžbe:

  • Svjedodžbu o klasi,
  • Svjedodžbu o sigurnosti putničkog broda,
  • Svjedodžbu o sposobnosti broda za plovidbu i
  • Svjedodžbu o baždarenju koje je izdao HRB kao priznata organizacija i klasifikacijsko društvo (Izvještaj MMPI-a, str. 5. - 6.).

Posjedovanje navedenih valjanih 6 svjedodžbi i dokumenata (javnih isprava) pokazuje nam da je kompanija održavala stanje broda Lastovo i njegovu opremu tako da je brod dok plovi u svakom smislu bio sposoban za plovidbu i siguran za obavljanje svih operacija u službi dok ih obavlja, a ujedno je osigurala da se na brodu Lastovo i u vezi s brodom poštuju zahtjevi Tehničkih pravila i drugih propisa. Naime, propisanim inspekcijskim pregledima nisu uočeni i utvrđeni bilo kakvi nedostaci u pogledu broda Lastovo, posebno ne oni koji bi se mogli smatrati uzrokom pomorske nesreće u Malom Lošinju.

Foto: Damir Jerkov

Centralno pitanje ove pomorske nesreće jest zašto je pramčana rampa iznenada pala i je li njen sustav bio tehnički ispravan? - pita se dr. Bolanča koji je zaključak ovog mišljenja opisao u pet točaka:

  1. Kompanija „Jadrolinija“ kao brodar uspostavila je, održavala i provodila (što i sada radi) na zakonit i pravilan način dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću i sustav sigurnosne zaštite kompanije, u skladu sa ISM Pravilnikom. To dokazuje posjedovanjem valjanih javnih isprava koje izdaje Hrvatski registar brodova kao ovlaštena organizacija nakon redovitih vanjskih provjera i prosudbi.
  2. Posjedovanjem valjanih svjedodžbi i dokumenata kao javnih isprava, kompanija "Jadrolinija“ dokazuje da je održavala stanje broda „Lastovo“i njegovu opremu tako da je brod dok plovi u svakom smislu bio sposoban za plovidbu i siguran za obavljanje svih operacija u službi dok ih obavlja, a ujedno je osigurala da se na brodu „Lastovo“ i u vezi s brodom poštuju zahtjevi Tehničkih pravila i drugih propisa.
  3. Ključni razlog pada pramčane rampe broda „Lastovo“ bila je ljudska greška
    zapovjednika broda koji je kritičnog dana u Malom Lošinju svojim postupcima
    prekršio osnovna pravila sigurnosti, jer je postupio suprotno dugogodišnjem
    ustaljenom postupku, pa je pramčana rampa pala zbog neispravnog rukovanja.
  4. Da je ljudski faktor u konkretnom slučaju imao ključnu ulogu u pomorskoj nesreći, vidi se ne samo kod postupanja zapovjednika broda „Lastovo“, već i kod nekih drugih članova posade.
  5. U sustavu upravljanju sigurnošću kompanije „Jadrolinija“ postoji nekoliko razina i smjerova odgovornosti (izvršni direktor ljudskih resursa, izvršni direktor tehničkih i operativnih poslova, inspektor pomorske sigurnosti, ovlaštena osoba, zapovjednik broda), pa se ne može nesumnjivo zaključivati da je predsjednik uprave uvijek odgovorna osoba u pravnoj osobi, jer je to činjenično pitanje koje se utvrđuje u prekršajnom postupku prema okolnostima pojedinog slučaja.

Podsjetimo, Morski HR je već objavio i dokumente koji dokazuju da inpektori pri pregledu Lastova prije nesreće nisu ni spominjali rampe, a nakon nesreće da je s njima sve u redu. Ukratko, Lastovo je dobio sve uredne certifikate za plovidbu.

Cjelovito Pravno mišljenje u vezi Izvještaja o provedenim izvidima pomorskih prekršaja u predmetu pomorske nesreće broda Lastovo Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH - Uprave sigurnosti plovidbe (dalje - MMPI) iz siječnja 2025. godine, dr.sc. Dražena Bolanče pročitajte niže:

D.G.

PROČITAJTE JOŠ:

Imamo dokumente koji dokazuju da inpektori pri pregledu Lastova prije nesreće nisu ni spominjali rampe, a nakon nesreće da je s njima sve u redu
Uprava sigurnosti plovidbe jutros je objavila Izvještaj na 42 stranice o provedenim izvidima pomorskih prekršaja koji su doveli do tragedije na trajektu Lastovo, kad su poginula tri pomorca, a jedan je teško ozlijeđen. Izvješće: “Upravljanje sigurnošću nije uspostavljano” - Stvarnost: Sigurnost nadzire Ministarstvo i HRB! Između ostalog, u Izvještaju je
OBJAVLJEN IZVJEŠTAJ: “Za tragediju Lastova odgovoran šef Jadrolinije David Sopta, posada nije kriva!”
David Sopta, kao predsjednik Uprave Jadrolinije, kao i sama kompanija, ali i zapovjednik „Lastova“ po zapovjednoj odgovornosti, odgovorni su za propuste koji su rezultirali tragičnom nesrećom trajekta „Lastovo“ 11. kolovoza prošle godine u trajektnoj luci u Malom Lošinju, zaključak je izvješća o provedenim izvidima pomorskih prekršaja koje je danas objavilo
Vlada smijenila cijelu Upravu Jadrolinije!
Predsjednik Vlade Andrej Plenković u utorak ujutro održao je sastanak s predsjednikom Uprave Jadrolinije d.d., Davidom Soptom, u vezi s objavljenim izvješćima o nesreći na brodu Lastovo. - Predsjednik Vlade jutros je održao sastanak s predsjednikom Uprave Jadrolinije d.d. Davidom Soptom u vezi s objavljenim izvješćima o nesreći
Oglasili se Jadrolinija i David Sopta: ‘Ne osjećam krivnju!’ - Butković najavio presicu
Nakon što je objavljena izvještaj Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, u kojem stoji da je za tragediju Lastova i smrt troje i ozljeđivanje jednog pomorca kriv šef Jadrolinije, David Sopta, oglasili su se i iz nacionalnog brodara, čije priopćenje prenosimo u cijelosti: “Do ovog trenutka nismo bili upoznati s tekstom
Pritisnite ESC za zatvaranje.

© 2025 Morski HR. Powered by Ghost & Staticweb.dev

You've successfully subscribed to Morski HR
Great! Next, complete checkout for full access to Morski HR
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.
Your link has expired.