Ugledni pravnik napao izvještaje Ministarstva i Agencije o Lastovu: "Nisu spomenuli ključnu stvar!"
Foto: Borna Hudeček
Nakon što su Ministarstvo mora i Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu objavili detaljnje izvještaje o tragediji na trajektu Lastovo, gdje su, ukratko, odgovornima proglašeni predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, kao i sama kompanija, ali i zapovjednik „Lastova“ po zapovjednoj odgovornosti, u redakciju Morskog HR pristižu dokumenti, ali i mišljenja pomorskih i pravnih stručnjaka koji smatraju da je problem daleko širi i kako se neke stvari uporno prešućuju.
Morski HR je u posjedu mišljenja više stručnjaka iz područja pomorskog prava o nesreći broda Lastovo. Objavljujemo pravno mišljenje u vezi Izvještaja Ministarstva mora, od strane umirovljenog redovnog profesora Pravnog fakulteta Sveučilišta u Splitu u trajnom zvanju, dr. sc. Dragana Bolanče.
U izvještaju, napisanom na 11 stranica, dr. Bolanča ističe da je u trenutku pomorske nesreće brod Lastovo imao valjanje svjedodžbe:
Svjedodžbu o klasi,
Svjedodžbu o sigurnosti putničkog broda,
Svjedodžbu o sposobnosti broda za plovidbu i
Svjedodžbu o baždarenju koje je izdao HRB kao priznata organizacija i klasifikacijsko društvo (Izvještaj MMPI-a, str. 5. - 6.).
Posjedovanje navedenih valjanih 6 svjedodžbi i dokumenata (javnih isprava) pokazuje nam da je kompanija održavala stanje broda Lastovo i njegovu opremu tako da je brod dok plovi u svakom smislu bio sposoban za plovidbu i siguran za obavljanje svih operacija u službi dok ih obavlja, a ujedno je osigurala da se na brodu Lastovo i u vezi s brodom poštuju zahtjevi Tehničkih pravila i drugih propisa. Naime, propisanim inspekcijskim pregledima nisu uočeni i utvrđeni bilo kakvi nedostaci u pogledu broda Lastovo, posebno ne oni koji bi se mogli smatrati uzrokom pomorske nesreće u Malom Lošinju.
Foto: Damir Jerkov
Centralno pitanje ove pomorske nesreće jest zašto je pramčana rampa iznenada pala i je li njen sustav bio tehnički ispravan? - pita se dr. Bolanča koji je zaključak ovog mišljenja opisao u pet točaka:
Kompanija „Jadrolinija“ kao brodar uspostavila je, održavala i provodila (što i sada radi) na zakonit i pravilan način dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću i sustav sigurnosne zaštite kompanije, u skladu sa ISM Pravilnikom. To dokazuje posjedovanjem valjanih javnih isprava koje izdaje Hrvatski registar brodova kao ovlaštena organizacija nakon redovitih vanjskih provjera i prosudbi.
Posjedovanjem valjanih svjedodžbi i dokumenata kao javnih isprava, kompanija "Jadrolinija“ dokazuje da je održavala stanje broda „Lastovo“i njegovu opremu tako da je brod dok plovi u svakom smislu bio sposoban za plovidbu i siguran za obavljanje svih operacija u službi dok ih obavlja, a ujedno je osigurala da se na brodu „Lastovo“ i u vezi s brodom poštuju zahtjevi Tehničkih pravila i drugih propisa.
Ključni razlog pada pramčane rampe broda „Lastovo“ bila je ljudska greška zapovjednika broda koji je kritičnog dana u Malom Lošinju svojim postupcima prekršio osnovna pravila sigurnosti, jer je postupio suprotno dugogodišnjem ustaljenom postupku, pa je pramčana rampa pala zbog neispravnog rukovanja.
Da je ljudski faktor u konkretnom slučaju imao ključnu ulogu u pomorskoj nesreći, vidi se ne samo kod postupanja zapovjednika broda „Lastovo“, već i kod nekih drugih članova posade.
U sustavu upravljanju sigurnošću kompanije „Jadrolinija“ postoji nekoliko razina i smjerova odgovornosti (izvršni direktor ljudskih resursa, izvršni direktor tehničkih i operativnih poslova, inspektor pomorske sigurnosti, ovlaštena osoba, zapovjednik broda), pa se ne može nesumnjivo zaključivati da je predsjednik uprave uvijek odgovorna osoba u pravnoj osobi, jer je to činjenično pitanje koje se utvrđuje u prekršajnom postupku prema okolnostima pojedinog slučaja.
Podsjetimo, Morski HR je već objavio i dokumente koji dokazuju da inpektori pri pregledu Lastova prije nesreće nisu ni spominjali rampe, a nakon nesreće da je s njima sve u redu. Ukratko, Lastovo je dobio sve uredne certifikate za plovidbu.
U međuvremenu je Agencija za obalni linijskih prijevoz potpisala ugovor s Jadrolinijom za obavljanja privremenog javnog prijevoza na državnoj trajektnoj